torsdag 15. juli 2010

Nytt teppe av bestemorruter

Jeg har vært ganske produktiv, til meg å være iallefall, i den første ferieuka. Jeg hadde med garn til de to uferdige strikkeprosjektene mine, og samtidig tok jeg med litt garn til det som forhåpentligvis blir et stort teppe av bestemorruter når det en gang blir ferdig.

Jeg oppdaget rett før ferien at venninnen min heklet ruter på en litt annen måte enn meg; hun brukte kun en og en farge om gangen, altså heklet først en runde med den aktuelle fargen på mange ruter, og heklet dermed ikke rutene ferdig før hun kom til siste farge. (Uff, det var litt vanskelig å forklare det med ord, kjenner jeg.) Jeg tenkte jeg kunne prøve å gjøre det sånn jeg også, og oppdaget fort at det gikk mye raskere og var mye artigere enn å bytte tråd hele tiden. Så dermed fikk jeg en pen bunke ruter allerede etter kort tid, motiverende!

Jeg har brukt heklenål størrelse 3,5 og garnet er Baby Ull fra Gjestal.

Fargene så langt er dus gul, smaragdgrønn, en mellommørk brunfarge og hvitt. Tanken er å ha hvitt som hovedfarge under monteringen, og jeg skal også finne garn i rødt, eller kanskje lilla, og blått til neste runde med ruter, altså bytte ut grønn og brun.

Jeg håper at det blir et slikt nydelig teppe til slutt, men jeg vil nok trenge litt hjelp til montering og sammenhekling. Svigermor har også heklet seg et slikt teppe, i hovedsakelig jordfarger, enkelte fargeklatter innimellom og med eggehvit som hovedfarge. Hun kan sikkert komme med tips til hvordan jeg skal montere det enklest. Eventuelt kan jeg ta det med meg på hytta neste sommer og håpe jeg er der samtidig som Ruths datter, for jeg er sikkert ikke blitt ferdig med det før neste sommer uansett...

2 kommentarer:

  1. Så lurt, sånn hekler jeg de og.
    Kommer til å bli lekkert :D
    Ha en fin kveld
    /myr

    SvarSlett
  2. Dette blir nok fint. Smart å gjøre det på denne måten.
    Klem

    SvarSlett