søndag 11. desember 2011

Helstekt mørbrad med stuet sjampinjong, fløtesaus og sprøstekte poteter

Jeg pleier sjelden å lage noe av hele kjøttstykker, men i høst var det tilbud på forskjellige oksekjøtt-stykker så jeg kjøpte en haug og frøs ned. Tanken var å prøve meg på helstekt mørbrad og entrecote, samt ha til kjøttsuppe. Først ut var helstekt mørbrad.

Helstekt mørbrad med stuet sjampinjong, fløtesaus og sprøstekte poteter, 4 porsjoner
Ingredienser til kjøttet:
700-800 gram mørbrad, hel
salt og pepper
tørket timian
smør til steking
4-6 store gulrøtter

Ingredienser til potetene:
Poteter, 10-12 middels store (eller flere hvis man har erfaring med at de som skal spise vil ha mange poteter)
1 ts tørket timian
2-3 ss god olje
salt (vanlig og flaksalt) og pepper

Ingredienser til soppstuingen:
200 gram frisk sjampinjong
1 fedd hvitløk
1 vårløk
2 ss smør
3 dl matfløte
1 ts sitronsaft
salt og pepper

Ingredienser til sausen:
1 pose sausepulver (jeg klarer ikke å lage skikkelig saus fra bunnen av...)
2 dl matfløte
2 dl vann
1 ts kalvefond
Stekekraft fra kjøttet

Fremgangsmåte:
Skrell og vask gulrøttene. Skjær de i tykke staver, og legg dem i bunnen av en ildfast form.

Sett stekeovnen på 125 grader. Pass på at kjøttet har romtemperatur før man begynner å steke det. Gni kjøttstykket inn med salt, pepper og tørket timian. Smelt smør på sterk varme i en stekepanne og stek kjøttet på alle sider i stekepanna. Legg så kjøttstykket oppå gulrøttene i den ildfaste formen, og stikk et steketermometer inn til midten av kjøttet.
Sett formen i ovnen og la den stå til kjernetemperaturen på kjøttet er 65 grader. Kjøttet er da rosa. Ønsker man gjennomstekt kjøtt må kjernetemperaturen bli 70 grader. Det er litt vanskelig å anslå steketid, men med et såpass lite kjøttstykker er det oftest under 1 time. Siden jeg også trengte stekeovnen til potetene tok jeg ut kjøttet når det hadde en kjernetemperatur på 62 grader, pakket hele fomen godt inn i folie og lot alt hvile til potetene var klare (dvs 30 minutter). Kjøttet hadde da varmet seg videre inni folien og var akkurat passe rosa.

Potetene kokes med 1 ts salt i bare 5 minutter. Samtidig settes en ildfast form med olje inn i den varme stekeovnen. Hell av kokevannet, sett kjelen tilbake på avslått plate og la potetene dampe seg helt tørre. Sett deretter lokket på kjelen igjen, bruk grytekluter til å holde lokket på plass og rist kraftig på kjelen 5-6 ganger. Overflaten på potetene vil da bli litt rufsete og skaper en deilig sprø overflate når de stekes.
Ta den ildfaste formen ut av ovnen, hell potetene over i formen og bland dem godt med den varme oljen. Strø over flaksalt og tørket timian (andre krydderurter kan også brukes, men siden jeg hadde timian til kjøttet brukte jeg det på potetene også). Settes inn i ovnen igjen og stekes videre i 25-30 minutter, rør om 1-2 ganger i løpet av steketiden.

Rens og del soppen i skiver. Finhakk hvitløken og skjær vårløken i tynne ringer. Smelt smøret i en kjele og tilsett sopp og løk. La det surre på svak varme ca 5 minutter. Tilsett fløte og sitronsaft, la det få et oppkok, og sausen/stuingen småkoke i ca 10 minutter. Rør innimellom. Smak tilslutt til med salt og pepper.

Mot slutten av steketiden til potetene lager man sausen. Jeg er ingen sauseekspert så jeg må innrømme at jeg tyr til posesaus for grunnlaget. Jeg koker først ut stekepannen som ble brukt til bruning av kjøttstykket med 2 dl vann og 1 ts kalvefond. Denne væsken samt 2 dl matfløte tilsettes pulveret fra feks en pose med peppersaus eller fløtesaus. La sausen koke opp og la den så småkoke i 5 minutter. Tilslutt siler jeg oppi væsken fra den ildfaste formen som kjøttet og gulrøttene ble stekt i.

Skjær kjøttet i tykke skiver rett før servering. Anrett på tallerkner med sprøstekte poteter, de ovnsstekte gulrøttene og raust med saus til. En deilig søndagsmiddag.


Blitsen ødelegger litt for fargen. Kjøttet var heldigvis mye mer rosa
enn bildet gir inntrykk av.


10 kommentarer:

  1. Fulgte oppskriften din på mørdbrad i kveld. Det ble supergodt. I tillegg til gulrøtter, hadde jeg i rosenkål og brokkoli i bunnen av formen. Tok kommentaren din på sausen som en utfordring og lagde brun saus fra grunnen for første gang. Det var faktisk veldig enkelt!

    SvarSlett
  2. Kan man ikke lage en saus fra bunnen så burde man heller ikke ha en mat blogg.

    Kokk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vel, du har forsåvidt rett, men en mat-blogg er ikke en kokebok. Jeg fulgte mørbrad-og soppoppskriften, og det ble helt topp! Har man muligheter til å lage sausen fra bunnen av, ok - hvis ikke, "trikser og mikser man", som Ingrid Espelid sa! :-D

      Slett
    2. "Mat blogg". Kan du ikke skrive, burde du kanskje heller ikke skrive på et forum. HAH!

      Slett
    3. Anonym, kan ikke du holde deg til å kommentere realitykjendiser og denslags? 😂🤣

      Slett
    4. Anonym: mat-blogg?? Jaggu sterk i språket, du 🥳

      Slett
  3. Kan man ikke skrive navnet sitt før man slenger med leppa burde man holde kjeft..

    SvarSlett
    Svar
    1. Og navnet ditt er Anonym ?

      Slett
  4. I all verden...har du laget "litt" mat i livet bør du kunne lage sauus fra bunn av. Finn noe annet å blogge om.....enig me kokk.
    Oddbjørn

    SvarSlett
  5. Så hyggelig at noen har funnet veien inn til min gamle og avlagte alt-mulig-blogg (sauseinnlegget var fra 2011)! Jeg sluttet å blogge for veldig lenge siden, og jeg kan glede Oddbjørn og kokk med at jeg nå fint kan lage saus helt fra bunnen av.

    SvarSlett