søndag 22. januar 2012

Verdens beste boller

Storebrors 6-årsdag nærmer seg, og for å rekke all baking samtidig som jeg forbereder flytting må jeg være litt i forkant. Baking av boller sto derfor på planen i god tid, det er jo ikke noe problem å fryse gjærbakst.

Disse bollene er rågode. De blir så luftige og flotte, og jeg synes de er akkurat passe søte. Oppskriften stammer fra Det søte liv. Det er en litt annerledes gjærdeig fordi det brukes melis i stedet for sukker. Orginaloppskriften sier også at melk og smør skal kokes opp sammen med melisen, men jeg har begynt å gjøre det på den "gammeldagse" måten; bare smelte smøret, varme melka til ca. 40 grader sammen med smøret og tilsette melisen i den varme melkesmørblandingen. Jeg har ellers lest flere ganger i det siste at trikset for å få luftige boller er å ha gooood tid til heving, altså bruke lite gjær, og ikke smelte smøret; bare blande det inn i terninger til slutt. Det blir absolutt veldig gode boller av en sånn fremgangsmåte, men det er ikke alltid man har tid til å la gjæren få jobbe lenge nok, og da bruker jeg heller en tradisjonell måte å lage boller på. 

Orginaloppskriften sier også at man skal trille ut boller med en gang man har eltet ferdig deigen, og så ha bare 1 heving. Jeg gjør heller som jeg pleier med annen gjærdeig; hever ca. 1 time før jeg triller ut bollene og etterhever 30 minutter etterpå. Jeg synes bollene blir hakket luftigere med dobbel heving fremfor bare 1.

Her er oppskriften med mine tilpasninger:

Verdens beste boller, ca. 50 stykker
1 liter melk
300 gram smør
250 gram melis
100 gram gjær (2 pk fersk eller 2 pakker tørrgjær)
0,5 ts kardemomme (kan sløyfes)
Ca. 1,5 kg hvetemel
1 sammenpisket egg til pensling

Ha melk og smør i en stor kjele og varm opp til ca. 40 grader. Mens det varmes opp tilsettes melisen og rør godt til alt har løst seg opp. Avkjøl væsken til 37 grader hvis du bruker fersk gjær, mens væsken kan brukes direkte om du bruker tørrgjær.

Hell halvparten av melet i bakebollen (jeg anbefaler kjøkkenmaskin til en så stor bolledeig), tilsett tørrgjær om du bruker det og bland det lett sammen. Bruker du fersk gjær må det løses opp i den varme væsken. Hell væsken over melet og begynn sammenblandingen på lav hastighet. Tilsett mer og mer mel til du har fått en glatt og fin deig. Øk hastigheten på kjøkkenmaskinen og juster evt. med enda mer mel. Elt deigen videre i minst 5 minutter, gjerne opptil 10 minutter. Dekk bakebollen med plast, og sett så deigen til heving i ca. 1 time, dvs til dobbel størrelse.

Ha deigen ut på bakebordet, bruk minimalt med mel til utbakingen. Del deigen i ca. 50 emner (man kan nok med fordel dele den i 60 emner for bollene blir store), og trill boller som legges på bakepapirkledd stekebrett. Sett bollene til heving under plast igjen, i ca. 30 minutter.

Sett stekeovnen på 230 grader. Pisk sammen egget, og pensle bollene rett før steking. Stek bollene midt i ovnen i 10-12 minutter. Jeg legger over et bakepapir de siste 2 minuttene. Siden bollene er såpass store hender det at de blir litt for mørke på overflaten før de er helt ferdige inni.
Avkjøl bollene på rist, men server de gjerne lunkne og nystekte. NAM!



Noen av bursdagsbollene,
et gyldent fjell av godsaker

Bollene er fine å fryse når de er helt avkjølte, og varm de da gjerne litt på nytt før servering. Deigen kan også brukes til annen gjærbakst som for eksempel kanelsnurrer/skillingsboller eller  skolebrød. Jeg ser også at noen pensler bollene med smør og sukker som Hobbybruket har gjort på vaniljeboller. Det tror jeg at jeg skal prøve en gang vi ikke skal bruke bollene til barnebursdag med 20 unger...

5 kommentarer:

  1. Mmm.. Boller er bare knall godt. Jeg har ikke tidligere sett oppskrift med melis i steden for sukker. Det tror jeg at jeg må prøve. :0)

    SvarSlett
  2. Disse bollene ble kjempegode. Tror jeg forspiste meg på de. Jeg fikk 63 stk av denne oppskriften. Du kan lese mer på min blogg. Linker til deg.
    Klem

    SvarSlett
  3. Takk for bolleoppskrift!
    Fant deg hos Ruths datter!

    SvarSlett
  4. Takk for koselige kommentarer! Godt bolleoppskriften falt i smak hos andre også :)
    Senka: Takk! Jeg skal sjekke det ut!

    SvarSlett
  5. Veldig gode boller :-)
    Et ekstra pluss er at deigen ikke klistrer -og det sparer en travel mamma for mye griseri. Det fungerer like godt med forhevet deig som å bake dem ut med en gang.

    SvarSlett