lørdag 17. desember 2011

Sarah Bernard

Hvordan navnet på disse kakene egentlig skal skrives er jeg neimen ikke sikker på. Jeg leser mange ulike varianter med h'er både her og der. 

Man kan lage disse kakene med forskjellige kremer. Noen sverger til en helt enkel trøffelkrem (fløte og kokesjokolade) mens andre mener det må være smørkrem med kakao eller revet sjokolade. Jeg lagde to forskjellige kremer i fjor, og fant ut at trøffelkremen var best. I år ble det derfor bare trøffelkrem, og mengder av den!

Jeg har fortsatt ikke kjøpt meg mandelkvern, så bunnene mine er laget av ferdigkjøpt kransekakemasse. Man kan selvsagt lage selv også, men jeg er ikke så sikker på om jeg hadde kjent forskjell? Husk på at man må forberede trøffelkremen i god tid før steking av bunner, gjerne dagen før.

Sara Bernhard med trøffelkrem, ca. 25 stk.

Trøffelkrem:
3 dl kremfløte
100 g kokesjokolade (knekk den i biter)

Bunner:
1 pakke ferdig kransekakemasse, gjerne fra Odense, 500 gram

Sjokoladeglasur:
200 g smeltet kokesjokolade
4 ss kokosfett/delfiafett; kan droppes, men det gjør sjokoladen litt mer flytende ved påføring og blankere når den har stivnet igjen

Forberedelser til trøffelkremen:
Kok opp fløte og tilsett oppdelt sjokolade. Dra kjelen av plata og rør i fløten til sjokoladen er helt smeltet. Avkjøl kjelen raskt i iskaldt vann, og sett sjokoladefløten i kjøleskap noen timer (helst til dagen etter).

Lage bunner:
Kjevle ut kransekakemassen, litt tynnere enn 1 cm tykk. Stikk ut passe store sirkler (5-6 cm i diameter). Bruk for eksempel et glass, men da kan det lønne seg å dyppe glasset i mel med jevne mellomrom og også tørke vekk den kransekakemassen som setter seg fast på glasset. Legg sirklene over på bakepapirkledd stekebrett. De kan legges ganske tett, de flyter ikke utover.
Stek ved 210 °C i ca. 7 minutter. Kransekakebunnene skal kun ha en "stekeskorpe". La de avkjøles helt på rist.

Lag trøffelkremen:
Pisk sjokoladefløten på samme måte som du pisker vanlig kremfløte til bløtkake.

Montering:
Bruk en kniv og legg en passende mengde trøffelkrem på hver kransekakebunn; stryk kremen oppover som små spisse topper. Alternativt kan kremen sprøytes på med sprøytepose. Sett kakene i fryseren i ca. 30 minutter, eller mer.

Smelt sjokolade over vannbad, eller vær litt dristig og smelt den i mikroen. Tilsett evt. kokosfett for å gjøre sjokoladen tynnere, og avkjøl sjokoladen noe. Dypp kakene raskt i glasuren og sett dem tilbake i fryseren til sjokoladen er helt stivnet. (Jeg synes også i år at det ble bare klin med den dyppingen så jeg brukte en kniv og strøk glasuren så godt jeg kunne rundt hele kremtoppen.)



Når glasuren er helt stiv overføres kakene til en plastboks med bakepapir i mellom lagene og plasseres i fryseren for oppbevaring. De tiner veldig raskt så man kan ta frem kakene ca. 10 minutter før servering.

Hvis jeg er heldig tåler maven min en halv kake...

3 kommentarer:

  1. Deilig,men farlig. Jeg har en kjempegod oppskrift på denne. Jeg lager den hvert år,men det trenges smør og det har jeg ikke. jeg har kjøpt inn alle ingridiensene i tilfelle jeg kommer over smør. Vi får se.Ønsker deg en riktig god jul.
    Klem Ja til de andre også selvsagt

    SvarSlett
  2. Ja, det er veldig gode, og man har lyst på mer enn 1, men det er egentlig for mye, he he.
    Jeg prøvde som nevnt å lage med smørkrem i fjor, og det var en god krem det også, men i vår familie var det trøffelkrem-varianten som var mest populær. Håper du får tak i smør innen jul da :) Jeg var så heldig å få tak i to pakker forrige dagen, så da ble det en ny runde med vaniljekjeks og smør til julelunsjen på jobben.
    Klem, Trine

    SvarSlett
  3. Av alle oppskriftene på internett er din å anbefale!

    Et tips til dyppingen: stikk en grillpinne i bunnen av kaka. Da blir dyppingen enklere og resultatet flott.

    Jeg lager tre varianter: en som din oppskrift, en med vaniljekrem og sjokoladetrekk, og en med alt-vaniljekrem, trøffelkrem og sjokoladetrekk. Nam nam. Magen min tåler dessverre ubegrensede mengder.

    SvarSlett