onsdag 30. november 2011

Halvgrovt brød med solsikkekjerner

"Gjenåpner" bloggen med en deilig brødoppskrift:
Dette er  et veldig godt brød, passe grovt, og minner litt om kneipp. Ypperlig til matpakkebrød, og kan fint fryses. Jeg lager 3 brød i slengen, men det er fordi jeg har så store brødformer. Bruker man vanlige former på 1,5 liter blir det 4 brød. Man kan selvsagt halvere oppskriften og få bare 2 brød.

Halvgrovt brød med solsikkekjerner, 4 brød (1,5 liter)
Ingredienser:
1 kg hvetemel
600 gram sammalt hvete grov
400 gram sammalt rug grov
1 dl solsikkekjerner
12 dl vann, ca. 40 grader
2 pakker tørrgjær (man kan klare seg med en pose og heller øke litt på hevetiden)
4 ss nøytral olje, feks rapsolje eller solsikkeolje, romtemperatur
4 ts salt
4 ts sukker

Fremgangsmåte:
Bland melsortene, solsikkekjerner, salt, sukker og gjær i en kjøkkenmaskin. Tilsett vannet og la deigen eltes kraftig i nesten 10 minutter. Deigen skal bli smidig og slippe bollen, juster evt. med litt mer mel om det trengs. Dekk bollen med plast og la deigen heve til dobbelt størrelse, det tar ca. 40 minutter.

Ha deigen ut på et bakeunderlag og kna den lett sammen. Del deigen i 4 like emner som legges over i smurte brødformer. Dekk formene med plast og la brødene heve i 30-40 minutter.

Steke brødene på nederste rille ved 200 grader i ca. 45 minutter. Ta de gjerne ut av formene etter 40 minutter og la de steke de siste minuttene uten former. Avkjøl brødene på rist under et klede, da blir ikke skorpen så hard.




Oppskriften er opprinnelig funnet hos Chocolana, men jeg har gjort noen justeringer.

2 kommentarer:

  1. Har prøvd oppskrifta di nå ikveld, men peiste på med litt linfrø og sesamfrø i tilleg til solsikkekjernene. Står og kjøler ned nå, og jeg sitter og nesten sikler. Mine ble dog ikke seende ut som dine brød, mine heva seg ut av formen - gooodt ut av formen. Kommer til å se ut som kokkehatter når jeg skjærer opp :p

    Sølvi

    SvarSlett
  2. endelig fant jeg ei flott oppskrift på gode ikke ryende brød
    de ble som dine brød, jeg hadde også 1dl linfrø ekstra og måtte ha 150gram ekstra med hvetemel, men det kommer vel an på melsortene også, kuttet ut på salt og sukker til under 2ts, ellers fulgte jeg oppskriften til punkt og prikke, kjempegode ble de og verd å bake i framtiden.så takk for god brødoppskrift.

    SvarSlett