torsdag 7. juni 2012

Kanelsnurr-pannekaker

Vi hadde gjester til kveldsmat forrige kvelden, men hadde klart å spise opp alt brødet vårt til middagen. Jeg bestemte meg derfor for å lage tykke amerikanske pannekaker, men oppdaget at vi også hadde spist opp jordbærsyltetøyet (ikke til middagen da). Da kom jeg på at jeg hadde lest en veldig fristende oppskrift hos bloggeren Maria; kanelsnurr-pannekaker! Da trengte vi jo ikke noe jordbærsyltetøy som tilbehør. Jeg har gjort noen små endringer i forhold til Marias oppskrift.

Kanelsnurr-pannekaker, ca. 10-12 tykke pannekaker, 15 cm diameter
Ingredienser:
250 gram hvetemel
3 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
1/2 -1 ts salt
4 dl melk + 0,5 dl fløte
2 ss smeltet smør
2 egg

Til fyllet:
70 gram mykt, nærmest smeltet, smør
2-3 ss malt kanel
130 gram sukker, jeg brukte vanlig hvitt sukker

Fremgangsmåte:
Bland sammen mel, vaniljesukker, bakepulver og salt i en bolle. Ha melk, fløte, smør og egg i en annen og visp det godt sammen. Tilsett så det våte i det tørre og pisk det kjapt sammen til en jevn røre. Ikke bland alt for mye sammen, men det skal heller ikke være for store melklumper i røra.

Stek pannekakene på middels varme, evt. i litt smør. Hell en øse med røre i panna, jevn det litt utover med baksiden av øsa og lag en snurr med smørblandingen utover hele pannekaka.


Stek den til det bobler i overflaten og snu den så kjapt over. Stek den bare litt på andre siden siden sukkeret lett kan gjøre det svidd.

Server pannekakene umiddelbart, akkurat som de er, og nyt!







1 kommentar:

  1. Kom over denne spennende oppskriften din så jeg bare måtte prøve den ut. Skriver blogg selv og ville skrive om oppskriften så jeg håper det var greit at jeg lånte oppskriften og bildene dine :)

    SvarSlett