fredag 1. juni 2012

Laks med basilikum og rosmarin

Rema 1000 har en rekke produkter som man bare kan legge rett på grillen, og siden vi ikke er så flinke til å spise fisk fant jeg ut at vi kunne prøve en av fiskegrillvariantene. Renskåret laks, krydret med ulike smaker, grillklar i aluminiumsboks. Jeg husker ikke helt hva de ulike variantene var krydret med, men jeg kjøpte en pakke med basilikum og rosmarin. Som tilbehør hadde vi ovnsbakte potetskiver og en grønn salat, begge smaksatt med en mild sitronvinaigrette.

Ved hjemkomst oppdaget jeg at akkurat den varianten jeg kjøpte ikke var til grilling...Men siden det samtidig begynte å regne passet det bra, vi stekte den kjapt i ovnen i stedet for. Men jeg tror ikke det egentlig er noe problem å grille den altså; aluminiumboksen er jo helt lik den som er på grillvariantene.

Laks med basilikum og rosmarin og potetskiver med sitronvinaigrette, 2 porsjoner
Ingredienser:
1 pakke med ferdig krydret laks fra Rema 1000
6-8 nypoteter
Blandet grønn salat (vi brukte crispysalat og hjertesalat denne gangen)
Slangeagurkskiver

Vinaigrette:
1 del sitronsaft
3 deler olivenolje (jeg brukte saften fra 1 sitron og justerte oljemengden etter det)
salt, pepper
1 fedd presset hvitløk
revet skall fra 1 sitron (NB! Vask sitronen godt før du river skallet med mindre du bruker økologiske sitroner)
litt sitronpepper

Fremgangsmåte:
Sett stekeovnen på 200 grader. Pisk sammen ingrediensene til vinaigretten. Vask og tørk potetene. Skjær dem i skiver på ca. 0,5 cm tykkelse og legg de utover en ildfast form. Hell over en god slump av vinaigretten og bland godt så alle potetskivene er dekket. Pass på at skivene ligger i kun 1 lag, ingen skiver bør ligge oppå hverandre. Sett formen inn i ovnen og stek i 10-12 minutter. Rør om 1-2 ganger i løpet av steketiden.



Etter 10-12 minutter settes også lakseformen inn i stekeovnen. Stek poteter og laks i 15-20 minutter til. Potetene skal være helt gjennomstekte og laksen skal flake seg.

Vend den grønne salaten inn i resten av vinaigretten rett før servering. Server laks og poteter sammen med salaten og friske agurkskiver. En rømmeklatt er også godt til.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar