tirsdag 12. juni 2012

Pasta Carbonara med urtebrød

Spagetti Carbonara har blitt liksom-trønderens favorittpastarett. Jeg synes også det er veldig godt, men minimaven min tåler dårlig spagetti. Annen pasta har stort sett gått bra å spise så når jeg kom over et stykke pancetta tenkte jeg at jeg kunne lage Pasta Carbonara, altså med en annen pastatype enn spagetti. Som tilbehør hadde vi et enkelt urtebrød, både fordi jeg ville bruke mer av ruccolapestoen og fordi jeg hadde plantet en rekke urter i en fin kurv ute i hagen.

Pasta Carbonara, 4 porsjoner
Ingredienser:
300 gram tørr pasta
200 gram pancetta, eller bacon om du ikke får tak i pancetta. Skåret i små strimler.
Litt smør til steking
2 hele egg + 2 eggeplommer
3 dl revet parmesan
masse nykvernet svart pepper
salt
litt finhakket persille

Fremgangsmåte:
Kok pasta etter anvisning på pakken. Stek pancetta i litt smør på middels varme til det blir sprøtt og godt. Pisk sammen egg og eggeplommer i en bolle, bland inn 2 dl revet parmesan og kvern over pepper.

Når pastaen er ferdig kokt helles vannet av, men spar på 0,5 dl av kokevannet. Hell pastaen tilbake i kjelen, og bland kokevannet inn i eggeblandingen. Hell så eggeblandingen over pastaen og bland godt. Varmen fra pastaen vil gjøre at blandingen stivner litt og smører seg rundt pastaen. Tilsett baconet, rør godt og smak til med salt (sannsynligvis trengs ikke noe salt).

Server pastaen i gode skåler med et lite persilledryss og masse reven parmesan på toppen, gjerne også mer kvernet pepper. Nam!





Urtebrød:
Lag en liten, enkel usøtet gjærdeig, feks samme deig som man bruker til pizza, men ikke så stor porsjon (jeg lagde en porsjon med bare 2 dl vann). Kjevle deigen ut til et rektangel på ca. 20x30 cm. Smør ruccolapesto utover hele leiven, og dryss masse friske urter over der igjen. Jeg brukte persille, basilikum, timian og oregano. Tilslutt strør man over 2 dl revet ost. Rull leiven sammen fra den ene langsiden samtidig som man bretter inn kortsidene litt. Legg urtebrødrullen over på et bakepapirkledd stekebrett. Stek urtebrødet i ca. 20 minutter på 225 grader, nederst i ovnen. Avkjøles litt på rist, men bør serveres mens det ennå er lunkent.

Urtebrødet mitt fikk en litt uanstendig fasong under steking så jeg måtte først ta noen sensurerte bilder...



Og sånn ser den usensurerte utgaven ut...liksom-trønderen holdt på å le seg ihjel når jeg sendte han bilde av baksten min, var jeg egentlig klar over hva det så ut som??


2 kommentarer:

  1. Hei:)
    Kom tilfeldigvis over bloggen din idag,og har nå tittet litt:) ble jammen sulten av denne bloggen,massevis av god mat og annet her;) jeg er selv GBP operert for et år siden og har det strålende:) Flott blogg du har:)

    SvarSlett
  2. Hahaha, uanstendig form. Den så i alle fall utrolig god ut! Det gjorde carbonaraen din også. NAM!

    SvarSlett