tirsdag 2. november 2010

Varmende kjøttsuppe

Når høsten kommer er det alltid godt med en god og varm suppe. En kald og regnfull høstdag forrige uke bestemte jeg meg derfor for å prøve meg på en mamma- og svigermormor-rett. Kjøttsuppe med gode grønnsaker, perfekt høst-og vintermat. Jeg liker best suppe med medisterdeigboller mens liksom-trønderen liker best oksekjøtt. Og det er det som er så kjekt med kjøttsuppe; det kan varieres i det uendelige etter smak, tilgjengelighet og sesong på råvarene. Jeg valgte å lage en suppe med begge kjøttyper, veldig greit å kunne oppfylle begges ønsker. Barna liker best mitt kjøttvalg, så det ble mest boller denne gangen.

Til en stoooor kjele som metter 2 små og 2 store i 2 dager trenger du:

1 kg kokekjøtt av storfe, feks. bog eller høyrygg. Jeg brukte bog uten ben.
2 liter vann
2 terninger kjøttbuljong
salt og pepper
5-600 gram medisterdeig (Jeg brukte nok nærmere 800 gram.)
4 gulrøtter
12-14 poteter
en liten bit sellerirot
en liten kålrot
evt. en stor purre (jeg droppet det siden liksom-trønderen er så lite begeistret for alt som tilhører løk-familien)

Brun kjøttet kjapt på alle sider i en god varm panne. (Det er egentlig ikke nødvendig å brune det, men jeg synes det blir bedre da.) Salt og pepre underveis. Kok opp vann i en stor kjele, tilsett buljongterninger og kjøtt. Kok opp igjen og fjern skummet du får med en skje el. Skru ned varmen og la kjøttet trekke ved lav temperatur i ca 1-1,5 time, til kjøttet er mørt. Ta kjøttet ut av kraften og skjær det opp i små terninger.

Skrell grønnsakene og skjær de i små terninger. Ha alle grønnsakene opp i den kokende kraften og la koke i ca. 15 minutter eller til grønnsakene er møre. Bruker du purre skjæres den i skiver som du tilsetter ca. 5 minutter etter de øvrige grønnsakene.


Lag kjøttboller av medisterdeigen. Jeg brukte bare to teskjeer og formet små ujevne boller av deigen, ikke alt for store boller siden de sveller endel under kokingen. Ha bollene direkte oppi den varme kjøttkraften der grønnsakene koker, de blir ferdig på noen få minutter.

Tilsett kjøttet på slutten av koketiden. Smak til med salt og pepper.


Serveres rykende varm med flatbrød til. NAM!!


Liksom-trønderens versjon med oksekjøtt

Min og barnas versjon med medisterdeig

Dagen etter kokte jeg opp suppen igjen og hadde oppi flere medisterdeigboller og flere poteter som jeg hadde kokt for seg selv. Når det måltidet også var spist opp var det fortsatt noe suppe igjen. Jeg silte fra de få kjøttbitene og grønnsakene som var igjen, og frøs ned selve suppevæsken. Kjekt å ha som utgangspunkt til en saus feks.






.

3 kommentarer:

  1. Nammmm..skulle gjerne vært middagsgjest hos dere! Så mye godt du har laget i det siste!*vann i munnen*- Vibecke

    SvarSlett
  2. Hei.Nam,nam.Det så veldig godt ut.Tusen takk for oppskriften.Ønsker deg en riktig fin helg.Klem fra Bodil.

    SvarSlett
  3. Det hadde vært veldig koselig, Vibecke!
    Takk, bodil, så hyggelig at du er innom her. :)

    SvarSlett