mandag 29. november 2010

Pølse- og baconsnurrer

Jeg fikk plutselig lyst å lage noe gjærbakst til middag i dag, og valget falt på ost- og skinkefylte horn. Det var bare ett problem; jeg hadde ikke skinke i hus. En kjapp titt i fryseren, og skinken ble byttet ut med ostepølser, rester fra sommerens grillmat som aldri ble benyttet. Fant en pakke bacon som fikk lov å bli med også. Jeg fant dessuten ut at det var bedre å lage snurrer i stedet for fylte horn, det ble litt lettere å fordele kjøttet utover en stor leiv fremfor mange små.

Oppskriften til de opprinnelige hornene er ikke så fryktelig sunn, all den tid det er 200 gram med smør og kun hvetemel i den. Men jeg byttet ut noe av melet med sammalt hvete så ble det littegrann bedre iallefall...Jeg byttet i tillegg ut vanlig melk med lactosefri lettmelk og smør med melkefri melange, så er det fritt fram for storebror med sin melkeallergimage også.


Pølse- og baconsnurrer, 30 stk

Gjærdeigen
200 gram smør / margarin
6 dl melk
50 gram fersk gjær / en pose tørrgjær
4 ts sukker
2 ts salt
1 kg hvetemel (jeg brukte i dag 800 gram hvetemel og 200 gram sammalt hvete)

Pølse- og baconfyll
400 gram pølser, fritt valg
1 pk oppskåret bacon
1-2 ss tørket timian
Litt hvitløkspepper
1 boks hermetiske hakkete tomater
1 ts sukker

Ca. 300 gram revet ost
1 sammenpisket egg til pensling

Lag gjærdeigen:
Smelt smøret og tilsett melka, varm til fingervarmt. Løs opp gjæren i væsken hvis du bruker fersk gjær, eller bland inn i melet om du bruker tørrgjær. (Jeg har bare brukt tørrgjær med godt resultat hver gang.) Bland alt det tørre, tilsett væske, kna og elt deigen godt til den blir smidig (man må noen ganger justere litt på melmengden). Hev under plast i ca. 40 minutter.

Lag fyllet i mens:
Klipp opp baconen i små biter og stek det sprøtt i middels varm panne. La baconet ligge å renne av seg på tørkepapir etter steking, så det blir enda sprøere. Skjær pølsene i små terninger, de bør være ganske så små. Stek pølsebitene i deler av baconfettet. Hell over tomatene, tilsett krydderet og sukker, og la det koke uten lokk på svak varme til det har tyknet. (Jeg kokte det i 30 minutter.)

Ta deigen ut av bollen, kna den lett og del i to. Kjevle hver del ut til et rektangel, ca. 20x30 cm. Fordel pølsefyllet på de to deigleivene og strø over bacon og revet ost. Rull hvert rektangel sammen fra langenden, og skjær hver rull i 15 biter (ca. 2 cm tykke).

Legg snurrene på smurt stekebrett, evt. bruk bakepapir, og etterhev i 20 minutter.
Pensle evt. med sammenpisket egg før steking, og stek ved 225 grader i 12-15 minutter.

Samme oppskrift kan altså brukes til fylte horn som var min opprinnelige plan i morges.




2 kommentarer:

  1. Nammmm! Alt på denne bloggen ser godt ut, får vann i munnen!:-) Og den oppskriften kan alle tryge prøve, den er god! Tror jammen jeg må bake snart!:-)Vibecke

    SvarSlett
  2. Ja, ikke sant den er god? Og så lett å jobbe med.

    SvarSlett