lørdag 4. desember 2010

Havrekjeks

Bakelysten fortsetter, og heller ikke nå er det julebakst jeg har lyst å bake. På Foreldreportalen har jeg nemlig lenge kikket på en oppskrift på havrekjeks som veldig mange skryter av. Siden den gamle stekeovnen min ikke akkurat var god til bakst har jeg ikke villet prøve, men nå som den nye ovnen har vist seg tilliten verdig kunne jeg endelig prøve meg på havrekjeksene.
Her fikk jeg også et problem med å få kjeksene seige og ikke sprø. Men jeg regner med at det sviktende punktet nok en gang er den piskingen av smør og sukker, jeg må visst skjerpe meg. Orginaloppskriften har rosiner i seg, men de ble glatt sløyfet for det er ingen av oss glade i. Sjokoladebiter i stedet er visst prøvd ut av mange, men tilbakemeldingene gikk på at det ble for søtt så jeg prøvde ikke engang.


Havrekjeks, 18 store

1,2 dl mel
1/2 ts salt
1/2 ts bakepulver
220 g usaltet smør
2,5 dl brunt sukker
2,5 dl hvitt sukker
2 store egg
7 dl havregryn
3 dl rosiner (kan sløyfes)

Sett ovnen på 180 grader.
Rør smør og sukker mykt og porøst, rør inn egggene, ett om gangen.
Bland mel, bakepulver og salt, og rør dette inn i smørblandingen. Rør inn havregryn og rosiner.

Legg 18 store klumper av deigen (ca. 2 spiseskjeer hver) med god avstand på bakepapir. (I min ovn var det passe med 6 kjeks pr. bakeplate.) Stek litt under midt i ovnen i 20-25 minutter, til kantene er gyldenbrune. For mindre kjeks kan man bruke 1 ss til hver kjeks, og det ble da plass til 9 på hvert brett. Disse stekte jeg i 15 minutter.
Dra hele bakepapiret over på en rist for avkjøling.


Oppbevares i tett kakeboks.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar