torsdag 1. desember 2011

Pasta Carbonara

Jeg hadde faktisk aldri laget Pasta Carbonara selv før jeg prøvde det forrige uke. Jeg har spist det ute på restauranter, og jeg har kjøpt slike ferdigposer i frysedisken (som ikke akkurat er en stor smaksopplevelse...). Men siden vi har fått så dilla på å se på Kitchen Boss ble jeg inspirert til å prøve selv. Jeg prøvde ikke å få tak i pancetta som man vel bør ha for å kalle retten autentisk, men bacon fungerer veldig bra. Jeg brukte ikke fløte (jeg ser det er mange oppskrifter som har fløte i); bare egg, parmesan, bacon og svart pepper. Og selvsagt spagetti. Og det var så godt! Liksom-trønderen plasserte retten med en gang inn på Topp 5-lista si over gode middager, og da sier det litt!

Her er oppskriften jeg brukte:

Pasta Carbonara, 4 porsjoner
Ingredienser:
300 gram tørr spagetti (jeg bruker litt over en halv pakke vanlig spagetti)
200 gram bacon eller pancetta om du får tak i det
Litt smør til steking
2 hele egg + 2 eggeplommer
3 dl revet parmesan
masse nykvernet svart pepper
salt
litt finhakket persille

Kok pasta etter anvisning på pakken. Stek baconet i litt smør på middels varme til det blir sprøtt og godt. Pisk sammen egg og eggeplommer i en bolle, bland inn 2 dl revet parmesan og kvern over pepper.
Når pastaen er ferdig kokt helles vannet av, men spar på 0,5 dl av kokevannet. Hell pastaen tilbake i kjelen, og bland kokevannet inn i eggeblandingen. Hell så eggeblandingen over pastaen og bland godt. Varmen fra pastaen vil gjøre at blandingen stivner litt og smører seg rundt pastaen.
Tilsett baconet, rør godt og smak til med salt (sannsynligvis trengs ikke noe salt).
Server pastaen i gode skåler med et lite persilledryss og masse reven parmesan på toppen, gjerne også mer kvernet pepper. Nam!




Jeg prøvde uka etter en variant med stekt kjøttdeig krydret med frisk oregano i stedet for bacon.


Det var ikke like stor suksess. Jeg hadde kjøpt et glass med deilig chili- og hvitløkgele som  jeg ville prøve å ha som smakstilsetting, og akkurat det funket bra, men kjøttdeigsmaken overdøvet den gode pasta/egg/parmesan-smaken i retten. Noen retter er best i orginalform...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar