søndag 3. juli 2011

Snitzel med tykkelse

Jeg har fått litt dilla på å panere maten. Det er sikkert litt unødvendige kalorier, men jeg steker de i kun litt smør eller olje, frityrsteker de ikke. Paneringen lager jeg selv av brødkrutonger, en kjekk måte å få brukt opp litt tørt brød på. Så langt har vi spist mye panert fisk, litt kylling og nå svinekjøtt. Jeg fikk tak i billige koteletter med litt størrelse på, så selv om jeg skar bort fett og bein var det fortsatt masse kjøtt igjen. Jeg banket de ikke flate sånn som man skal gjøre med vanlig snitzel, så derfor navnet "Snitzel med tykkelse".

Slik gjorde jeg det:

Svinesnitzel med tykkelse, 4 porsjoner
600-800 gram rent svinekjøtt, f.eks skinkebiff eller renskårete koteletter
2-3 dl knuste brødkrutonger
1 sammenpisket eggehvite
2 ss mel
litt salt og pepper
smør eller olje til steking

Skjær kjøttet i tykke skiver hvis du bruker et helt kjøttstykke. Bland sammen mel, salt og pepper på en asjett. Separer eggeplomme og eggehvite og pisk hvitten lett sammen. Ha den i en vid bolle. (Spar på eggplommen, den kan brukes i sausen.) Hell de knuste brødkrutongene på en asjett. Vend hvert kjøttstykke først i mel, så i eggehvite og så i brødkrutonger. Prøv å få et tykt lag med krutonger på alle sider.
Smelt smør eller varm opp olje i en godt varmet stekepanne, og stek kjøttet 2 minutter på hver side. Legg de over i en ildfast form og stek de ferdige i stekeovnen, 200 grader i ca. 8 minutter.



Appelsinsaus:
2 ss smør
2 ss hvetemel
3 dl vann med 2 ss flytende kalvefond (eller løs opp en buljongterning i vannet)
2 ss soyasaus
saften fra 2 appelsiner
litt salt og pepper
1 dl fløte eller melk
1 eggeplomme

Smelt smøret og rør inn mel. Spe med buljongvannet slik at du får en jevn og klumpefri saus. Kok opp og la småkoke i 5 minutter. Tilsett soyasaus og appelsinsaft, smak til med salt og pepper. Pisk sammen eggeplomme og fløte/melk,  tilsett det i sausen som fra nå av ikke må koke! Hold sausen varm til kjøttet er ferdig.



Server svinesnitzelen med kokt ris, appelsinsaus og blandet grønn salat med appelsinfileter. Jeg hadde også balsamicomarinerte sjampinjonger til (oppskrift i dette innlegget).



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar