mandag 20. juni 2011

Kyllingburgere

For litt siden kom jeg over nok en matblogg, Lars spiser, drikker og synser. Han hadde en spennende oppskrift på hamburgere, særlig tilbehøret så veldig fristende ut. Jeg hadde en pose med hjemmelagde hamburgerbrød i fryseren, og tenkte at hamburgere kunne være en grei middag den siste dagen med storebrors fetter-overnattingsbesøk. Optimistisk gikk jeg til og med til innkjøp av en hamburgergrillrist, vi kunne jo få finvær og dermed grille burgere? Akkurat det kunne jeg visst spart meg, men burgere skulle vi ha allikevel, med tilbehør inspirert av Lars og burgere etter egen oppskrift.

Her er oppskriftene:

Kyllingburgere, 6 stk.
Ingredienser:
600 gram kyllingkjøttdeig
1 liten rødløk
2 fedd hvitløk
1 ts sennep
1 egg
4 ss melk eller vann
2 ss strøbrød
1 ss havregryn
salt og pepper
litt muskatnøtt
litt paprikapulver
3 ss hakkete, friske urter, for eksempel basilikum og persille eller oregano og timian

Fremgangsmåte:
Bland melk/vann med strøbrød og havregryn, la det stå og svelle ca. 5 minutter. Riv eller finhakk løk og hvitløk, og bland det med kyllingkjøttdeigen. Pisk egget lett sammen, og tilsett egg, krydder, urter og strøbrødblandingen. Bland alt godt sammen, gjerne med hendene, men det kan selvsagt gjøres i en kjøkkenmaskin. Deigen blir ganske løs, men lar seg fint forme til hamburgere.
Ta vann på hendene og på en skjærefjøl. Del deigen i 6 deler og form runde, litt flate hamburgere på skjærefjøla. Stek burgerne i en godt varmet stekepanne, tre om gangen, ca. 2 minutter på hver side. Legg de deretter i en ildfast form og stek de videre i stekeovnen på 220 grader, i ca. 8 minutter. Det er viktig at de er helt gjennomstekte, men fortsatt saftige.

Tomatdressing
Ingredienser:
20 cherrytomater (evt. 8 vanlige)
1 ss hvitvinseddik og 1 ss balsamicoeddik
1 dl majones
1 fedd hvitløk, finhakket
1/2 rødløk, finhakket
1/2 chili, finhakket grønn for litt mildere versjon, finhakket rød hvis du vil ha det litt sterkere
salt, pepper og ørlite sukker

Fremgangsmåte:
Del tomatene i småbiter (det holder å dele dem i to hvis du bruker cherrytomater), og press ut innmaten. Behold 2-3 stykker med innmat til pynt. Ha over i en liten bolle, tilsett resten av ingrediensene og bland godt. Sett kaldt inntil servering, gjerne noen timer; kan også fint lages dagen før.



Balsamicomarinerte sjampinjonger
Ingredienser:
10 middels store sjampinjonger
1/2 rødløk
1 fedd hvitløk
1 dl god olje
1 dl balsamicoeddik
salt, pepper og ørlite sukker

Fremgangsmåte:
Børst sjampinjongene rene eller "skrell" dem (dvs. ta tak i det ytterste laget og dra av fra undersiden). Del dem i terninger. Finhakk løk og hvitløk. Visp sammen olje og eddik, smak til med salt, pepper og sukker. Bland inn sjampinjong, løk og hvitløk. La stå en stund før servering; dette kan også lages dagen før.


Ellers serverte jeg burgerne med ost, bacon, salatblader og agurkskiver. Og ketsjup så klart, det er ikke mange middager barna ikke vil ha ketsjup til...(Kanskje det må bli neste hjemmelagde prosjekt; å lage ketsjup selv?)





Litt kjedelig bilder av min burger. Jeg får ikke plass i den nye maven til så mye mer enn kjøttet, og det er jo der proteinene er, men tomatdressingen måtte jeg smake på. (Hamburgerbrødet er egentlig bare med for bildets skyld, så mye brød kan jeg ikke spise uten å få veldig vondt i maven.) Sjampinjongene spiste jeg ved siden av, det ble litt voldsomt med de oppå tomatene. Veldig godt tilbehør, og tomatdressingen erstatter glatt hamburgerdressing for min del, selv om jeg har planer om å lage hjemmelaget hamburgerdressing en gang også. Sjampinjongene tror jeg egentlig passer bedre til annen grillmat, for eksempel svinefilet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar