lørdag 7. januar 2012

Lørdagsbiff for to

Jeg jobber videre med å få skikkelig til biffsteking. Det er jo så godt med en real biff, rosarød på innsiden og godt stekt på utsiden, og som nærmest smelter i munnen. Jeg antar at kjøttet i seg selv er like viktig som fremgangsmåten, så jeg bør kanskje prøve å spandere noen ekstra kroner på selve kjøttet en gang og se om det blir enda bedre da. Jeg har alltid stekt biff bare på panna, men mulig jeg får bedre resultat om jeg prøver å bruke stekeovnen også?

Liksom-trønderen klager heldigvis ikke når han får servert en monsterstor entrecote eller pepperbiff, men han drukner kjøttet i bearnaisesaus uansett. Jeg liker godt å få servert en god saus til biffen når jeg spiser ute, men når jeg har laget det her hjemme har jeg latt den være sauseløs. Bearnaisesaus klarer jeg ikke spise, det smaker bare parfyme jo!

Men jeg trenger å piffe opp tilbehøret mitt. Liksom-trønderen er superfornøyd med bare pommes frites og den nevnte bearnaisesausen. Jeg har ikke sansen for frossen pommes frites, så jeg har laget en deilig tomatsalat til meg selv hver gang, men nå trenger jeg noe nytt som ikke er så veldig mettende. Jeg har jo egentlig knapt plass til en hel biff, så jeg kan iallefall ikke pøse på med tilbehør. Har funnet forskjellige fristende oppskrifter så jeg må nok prøve ut noen av dem:
Villris og sjampinjong-og-persillesaus
Asparges, sopp og mandelpotetpure
Bulgur og aspargesbønner

Jeg har ikke tenkt å prøve meg på en "slik-får-du-perfekt-biff"-oppskrift, jeg klarer jo ennå ikke å få biffen helt perfekt, men noen bilder har jeg klart å få til.


Den faste tomatsalaten, bare et litt annet utseende enn vanlig

Min enkle tallerken, bare biff med stekesky og tomatsalat
(og alt for stort kjøttstykke...)

Deilig og rosa, enda mer rosa virkeligheten, men det får jeg
av en eller annen grunn aldri med på kameraet

Liksom-trønderens tallerken. Bearnaisesausdruknet mat.
Ruccolasalaten er påtvunget av meg...

2 kommentarer:

  1. De tallerkenene kunne vært her hos oss!:))) Din såg veldig god ut, mums!-Vibecke

    SvarSlett
  2. Hi hi, ja, jeg tror nok det er mange "mannetallerkner" som ser sånn ut.

    SvarSlett