mandag 9. januar 2012

Pølsegrateng med ostesaus

Pølsegrateng er en favoritthverdagsmiddag hos oss. Ungene, både våre egne og andres, spiser gjerne flere porsjoner, noe som er en sjeldenhet hos våre barn iallefall. Jeg synes liksom aldri jeg får den like god som svigermormor sin, så jeg eksperimenterer heller litt med forskjellige smakstilsetninger siden jeg uansett ikke klarer å lage den like god som orginalen. Denne gangen ble gratengen laget med en ostesaus i stedet for vanlig hvit saus, og sausen ble også krydret med ekstra mengde revet muskatnøtt, litt paprikapulver og litt garam masala. I tillegg strødde jeg litt tørket basilikum på toppen av gratengen og la på noen tomatskiver med frisk basilikum (på min del bare selvsagt, for tomater er visst uspiselig i følge de andre i familien min).



Pølsegrateng med makaroni, 4 porsjoner
Ingredienser:
Ca. 300 gram pølser (denne gangen brukte vi røkte julepølser, veldig smaksrike)
Ca. 3 dl ferdig kokt makaroni
5 dl melk
2 ss margarin til sausen + 2 ss margarin til å ha på toppen
3-4 ss mel
4 ss brødrasp
3 egg
1-2 dl revet ost, gjerne Jarlsberg eller annen litt smaksrik ost
Salt, pepper
1/4 ts revet muskatnøtt
1 ts garam masala
1 ts paprikapulver
1 ts tørket basilikum
3 store tomater i skiver
1 neve grovhakket frisk basilikum
Litt olje til å blande inn i makaronien

Kok makaroni etter anvisning på pakken, hell av vannet og tilsett litt smeltet smør eller olje så det ikke klister seg sammen. Skjær pølsene i små terninger. Skjær tomatene i skiver og hakk basilikumen. Riv osten grovt.

Lag hvit saus. Smelt 2 ss margarin på middels varme, pass på så det ikke blir brunt, tilsett mel og rør godt inn i smøret. Tilsett litt og litt melk og rør til en klumpefri saus. Kok opp, og la småkoke i ca. 5 min så melsmaken forsvinner. Smak til med salt og pepper, og tilsett revet muskatnøtt, paprikapulver og garam masala. Rør tilslutt inn den revne osten slik at den smelter. Avkjøl litt.

Pisk sammen eggene. Hell sausen over eggene mens du rører godt (slik at ikke den varme sausen lager eggerøre av eggene).

Legg pølser og makaroni i en ildfast form, og hell saus/egg-blandingen over. Bland alt godt sammen. Strø et tynt lag med brødrasp over det hele, og legg små biter av margarin oppå brødraspet. Strø også over tørket basilikum.

Stekes ved 225 grader i først 10 minutter. Da tas formen ut og tomatskivene legges over. Fordel den friske basilikumen oppå tomatene, og sett formen inn i ovnen igjen i ca. 15 minutter.

Det er også mulig å blande forskjellige grønnsaker inn i gratengen (f.eks mais, brokkoli, erter, blomkålbuketter eller gulrotterninger).

Smelt gjerne litt mer smør, bland det med litt frisk, grovhakket basilikum og hell litt over ved servering.

1 kommentar:

  1. Lager slik pølsegrateng jeg også.. Akkurat nå faktisk! stopper opp da jeg plutselig fant ut at jeg ikke har ostesaus, eller nok ting til å lage den selv! hehe.
    Men en ting jeg erfarte da jeg brukte brokkoli i den var det de måtte "gjemme" neddi bånn, for de ble så harde! men nå kuttet jeg de veldig smått også :) Jeg bruker også potetmos! veldig godt :D:D

    SvarSlett