onsdag 16. juni 2010

Blomstrende orkidéer

Jeg har aldri fått til orkidéer før vi flyttet hit vi bor nå. Det kan ha noe med at her har vi store vinduer uten annen skjerming enn liftgardiner som er trukket opp hele tiden, mens i den gamle leiligheten hadde vi persienner nede hele tiden pga gjenboere.
Når vi flyttet inn for litt over 2 år siden fikk jeg to flotte, hvite Phalaenopsis orkidéer. Svigermormor ga meg vanningstips; hold hele blomsterpotten under rennende vann 1 gang i uka og la det renne godt av før potten settes tilbake i potteskjuleren. Ikke noe eggeglass eller noe sånt, og passe på at potten ikke blir stående i vann.

Etter noen uker begynte plantene å miste blomstene og jeg tenkte at da var det gjort, jeg hadde drept enda flere orkidéer. Men i stedet for å kaste dem flyttet jeg dem til et mindre synlig vindu, og etter noen uker til oppdaget jeg plutselig knopper! Var de ikke døde allikevel?? Og etter å satt plantene tilbake på sin opprinnelige plass i kjøkkenvinduet har jeg stort sett hatt blomstrende orkidéer. De to første har fått selskap av en tredje, og samme hell har jeg hatt med den.

Når varmen og sola begynte å virkelig gjøre seg gjeldende for en liten stund siden så jeg at det begynte å vokse nye stenger på de tre orkidéene mine. Noen kom helt fra bunnen mens andre vokste rett ut fra de stengene som allerede var der. Og deretter begynte det å komme knopper, i mengder! Jeg talte først 20, så 30 og etter et par dager var det 43 knopper og blomster fordelt på de tre orkidéene. I dag er det få knopper igjen, de aller fleste har blomstret og det er nå 48 blomster og knopper. Et hav av hvite, nydelig blomster som strekker seg innover kjøkkenbordet. De er så tunge av blomster at støttepinnene ikke klarer å holde de helt oppreist lenger. Fantastisk å se på noe så vakkert under måltidene våre.

1 kommentar:

  1. Ja, det er så koselig når orkideene kommer igjen. Jeg har to "gamle" som blomstrer nå.
    Klem

    SvarSlett