mandag 7. juni 2010

Sommersalat; vannmelon, fetaost og kikerter

Jeg kjøpte en kjempestor vannmelon før helga, men glemte den litt bort. Så i dag ble det vannmelon til middag, i form av en nydelig, frisk salat. Jeg spiste den som en egen rett, men det hadde sikkert vært godt med noe kjøtt eller fisk til, for eksempel spekeskinke, grillet kylling eller stekt laks.

Salat med vannmelon, fetaost og kikerter, 2 porsjoner
1/4 vannmelon
1 boks hermetiske kikerter
1 pakke fetaost og soltørkete tomater i olje
15 cm av en slangeagurk
Noen salatblader, for eksempel crispysalat
3-4 ss ristede pinjekjerner

Dressing av
Saften fra 1 sitron
Oljen fra fetaosten
1/2 kinesisk hvitløk
1/4 rødløk
1 cm fersk ingefær
1/4 rød chili
2-3 ss finhakkete urter, for eksempel bladpersille og koriander
Salt og pepper

Skjær vannmelonen i terninger på ca. 1x1 cm og agurken i litt mindre terninger. Skyll de hermetiske kikertene i rennende kaldt vann. Bland sammen vannmelon, agurk og kikerter.
Hell oljen fra fetaosten over i en bolle, og bland fetaosten med vannmelonblandingen. Press sitronen over i oljen. Finhakk hvitløk, rødløk og chili. Skrell og riv ingefæren. Ha alt over i olje/sitronblandingen, smak til med salt og pepper, og rør inn de hakkete urtene.
Hell dressingen over vannmelonblandingen, rør godt og la stå å trekke minst 20 minutter. Serveres på en seng av salatblader med pinjekjerner på toppen. (Jeg hadde ikke pinjekjerner denne gangen, hadde visst feilberegnet innholdet i kjøkkenskapene mine...)


Jeg ser at andre også har funnet ut at vannmelon og fetaost er en god kombinasjon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar