lørdag 1. oktober 2011

Pizza med spekeskinke, parmesan og ruccola

Jeg vet at det ikke akkurat er en ny oppfinnelse med spekeskinke på pizzaen, men det er første gang jeg har laget det. Inspirasjonen er først og fremst Dollys pizza Parmanoia, elsker den pizzaen!

Vi har kommet godt igang med vår nye familietradisjon; pizza på fredags- eller lørdagskvelden. Det er så koselig! Alle kjevler ut hver sin pizza, og alle får ulik fasong. Man smører ut pizzasausen, strør på uendelige mengder revet ost og topper med det kjøttet man ønsker. Ungene lager flotte mønstre med salamiskiver og skinkebiter, eller legger alt i en haug midt på...Vi har hittil prøvd tacokjøttdeig, pepperbiff, ulike salamityper og alltid skinkebiter (lillesøsters favoritt, hun gumler i seg mer skinke før hun steker pizzaen enn hun spiser på pizzaen etterpå). Denne gangen ble det også spekeskinke (vi kjøpte helt vanlig norsk spekeskinke), tomatskiver, parmesanskiver og ruccola. På den fremtidige planen står det kylling med litt spicy smak, mens liksom-trønderen sikkert vil ha tacokjøtt igjen.

Pizzabunn, nok til 12 små pizzaer
Ingredienser:
6 dl vann
2 ts salt
1 ts sukker
1 pose tørrgjær
1 dl olivenolje
Mel til passende deig (jeg bruker bare vanlig hvetemel, men skal prøve ut pizzamel neste gang)

Man trenger også en god tomatsaus, masse revet ost, spekeskinke, parmesanskiver, ruccola, små og søte tomater, ristede pinjekjerner, litt ekstra olivenolje til å dryppe over pizzaen ved servering. Man kan også ha på litt pesto eller frisk basilikum.

Fremgangsmåte:
Jeg bruker alltid mammas oppskrift på bunnen selv om ikke melmengden er angitt på forhånd. Jeg starter med å helle 4-5 dl mel i kjøkkenmaskinbollen, tilsetter salt, sukker og tørrgjær som får seg noen runder i kjøkkenmaskinen så det blandes. Deretter tilsettes varmt vann, ca. 42 grader er bra for tørrgjær. Mens maskinen går tilsetter jeg litt og litt mel til deigen har blitt nesten glatt, men fortsatt litt klissete. Da er det tid for å tilsette oljen. Når den er godt blandet inn i deigen justerer jeg igjen med mel til deigen slipper bollen, lar maskinen kjøre 3-4 minutter til før jeg dekker bollen til med plast og lar deigen heve ca. 1 time.

Sett ovnen på 250-270 grader. Ta deigen ut på bakebordet, del den i 12 mindre emner. Kjevle hver del ut til tynne pizzabunner, smør tomatsaus utover og strø på ost. Krydre med litt tørket oregano. Legg pizzabunnene fortløpende over på stekebrett, gjerne forvarmede. Stek nederst i ovnen i ca. 8 minutter. Med en gang bunnene er ferdig stekt legger man på tomatskiver, spekeskinke og parmesanskiver slik at det varmes opp av varmen på bunnene. Deretter legger man en god neve med ruccola på toppen, strør over pinjekjerner, drypper over litt olivenolje og pizzaen er klar for spising!



De bunnene vi ikke spiser fryser jeg ned. Jeg vet jo at vi ikke spiser alle 12 bunnene, så jeg steker de siste 6 bunnene som regel i bare 5 minutter. Lar de så avkjøles helt på rist, legger de lagvis med bakepapir imellom og pakker de inn i folie og plast. Da kan man senere ta opp så mange bunner man trenger, la de tine før de enten stekes som de er i 3-4 minutter for å toppes etter steking, eller man legger på annet fyll som stekes med så lenge det trengs.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar