tirsdag 13. september 2011

Skikkelig god tomatsaus

Jeg har prøvd meg fram gjennom mange år for å finne oppskrift på Verdens beste tomatsaus. Jeg kjøper ytterst sjelden ferdig tomatsaus lenger; jeg lager heller en stor kjele saus som fryses ned i porsjoner. (Om jeg ikke har ferdig tomatsaus på lur en dag jeg ikke rekker koke skikkelig tomatsaus kjøper jeg et glass fra Barilla, de synes jeg er de beste.) Det er enormt mange oppskrifter på tomatsaus, og noen er vel mer ekte italienske enn andre. Jeg har ikke masse grønnsaker i min saus; gulrot og stangselleri går ofte igjen i andres oppskrifter, men det faller ikke så godt i smak hos de jeg deler hus og bord med. Jeg bruker også mindre løk enn jeg egentlig vil, igjen pga mine litt sære medboere.

Jeg har oppdaget at det ER forskjell på de hermetiske tomatene, man får ofte hva man betaler for. Jeg prøver derfor alltid å få tak i de litt dyrere Mutti hermetiske tomatene, gjerne også cherrytomater. Jeg oppdaget også at sausen steg ett hakk på smaksskalaen når jeg fikk tips om å tilsette sukker i sausen. I tillegg liker jeg best å bruke tørkede urter i denne sausen som skal koke lenge, så kan jeg heller bruke litt friske i tillegg ved serveringen.

Her er min faste oppskrift:
Tomatsaus, en raus porsjon som fint kan halveres eller dobles
2 bokser hermetiske, hakkete tomater
2 ss tomatpuré
2 dl vann
1/2 løk, finhakket
3-4 fedd hvitløk, finhakket eller 1-2 kinesisk hvitløk, finhakket
1-2 ss olje
1 ss tørket oregano
1 ss tørket basilikum
2 ss tørket timian
2 ts sukker
2 ts hvitvinseddik eller balsamicoeddik
Salt og pepper
Laubærblad (kan sløyfes)

Varm oljen i en kjele på middels varme og surr løk og hvitløk 4-5 minutter. Pass på at det ikke blir svidd, for brent hvitløk smaker ikke godt! Tilsett tomatpuré og sukker og la det surre med 1-2 minutter. Deretter tilsettes tomater,vann, eddik og resten av krydderet, smak til med salt og pepper. Skru ned varmen, og la det stå og småkoke en god stund, gjerne opp mot en time. Det varierer litt om jeg koker med lokk eller ikke. Noen ganger kan det være greit å ha en skikkelig tykk saus (koker uten lokk), andre ganger er det best med litt mer rennende (koker med lokk).

Sausen kan fryses i porsjoner f.eks à 3 dl. Fyller man det i doble fryseposer og fryser dem flate, tiner de igjen på veldig kort tid. Sausen passer godt til pasta bolognese og lasagne, eller som pizzasaus. Man kan gjerne mose sausen med stavmikser når den skal brukes som pizzasaus.

Her er et gammelt bilde av kjøkkenhjelpen min som lager en stor porsjon tomatsaus:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar