onsdag 14. mars 2012

Carbonaragrateng med nystekte baguetter

Dette er ukas andre oppskrift inspirert av Tines oppskriftssider. Vanlig Spagetti Carbonara er en kjempehit hos liksom-trønderen, og bortsett fra at magen min ikke er så glad i spagetti er det en rett som faller i smak hos meg også. Med masse nykvernet pepper over, mmmm. Carbonaragrateng forventet jeg dermed at også ville være en suksess, men jeg valgte å lage gratengen uten spinat pga den skeptiske-til-ny-mat-familien min. Jeg lar det allikevel stå i oppskriften, det er jo sikkert mange som ikke er så skeptiske som min familie!

Oppskriften kan vel ikke akkurat kalles carbonara-autentisk, det er ikke en gang parmesan i retten, men det er en god familievennlig rett, enkelt å servere til mange (og svært kaloririk...). Den ble veldig mektig, jeg tror jeg skal lage sausen med bare melk neste gang; det ble litt for voldsomt med fløte faktisk.

Som tilbehør hadde vi en enkel grønn salat og pinjekjerner samt baguetter. Jeg brukte denne baguett-oppskriften fra Trines matblogg, men dryppet over rikelig med olivenolje og strødde på flaksalt før steking.




Carbonaragrateng, 4 porsjoner
Ingredienser:
Litt smør til steking
1/2 løk
1-2 pakker bacon (ca. 200 gram)
250 g spinat fryst (opptint)
200 g revet ost, gjerne Jarlsberg eller annen litt smaksrik ost
1/2 ts salt
nykvernet pepper
250 g pasta ("småpasta" som skruer, rør eller sløyfer, ikke spagetti eller tagliatelle)

Ostesaus:
2 ss smør
2 ss hvetemel
3 dl melk
3 dl matfløte
1 eggeplomme
1 dl revet hvitost, igjen gjerne Jarlsberg eller annen litt smaksrik ost
1/2 ts salt
nykvernet pepper
et lite dryss malt muskatnøtt
2 ss finhakket basilikum

Annet:
2 ss finhakket persille til servering

Fremgangsmåte:
Forvarm stekeovnen til 225 °C og sett en stekepanne til varming. Smør en ildfast form. Sett vannet til pastaen til koking, og kok pasta etter anvisning på pakken.

Smelt litt smør i stekepannen og brun baconet. Tilsett løken og la den også bli godt stekt. Klem ut vannet av spinaten og ha det over i stekepannen. La det surre med til det er gjennomvarmt.

Lag hvit saus. Smelt smøret i en kjele og rør inn melet. Ta kjelen litt vekk fra varmen, og spe med melk og fløte under omrøring til en glatt saus. Kok opp, og la det småkoke i 5 minutter for å få vekk melsmaken. Ta deretter kjelen av varmen, og rør i en sammenpisket eggeplomme og revet ost. Krydre med salt, pepper og litt revet/malt muskatnøtt. Hell så den stekte baconblandingen over i sausekjelen slik at det blir mest mulig blandet og man får med stekefettet med masse smak i. 

Hell av vannet på pastaen når den er ferdigkokt, og ha gjerne over litt olje så det ikke kleber seg helt sammen. Fordel noe avkjølt pasta og revet ost i formen.

Fordel sausen over pastaen og osten i formen, og rør godt så sausen blandes inn. Gratiner formen midt i ovnen i ca. 20 minutter til det har fått fin farge.
Server gratengen rykende varm med et dryss av finhakket persille over og baguetter eller rundstykker og godt smør til.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar