fredag 30. mars 2012

Fredagspizza, alltid et godt valg!

Vi kom jo så godt igang med fredagspizzabaking hele familien sammen i fjor høst, og har hatt mange koselige fredagskvelder etter det. Etter at vi fikk pizzastein har riktignok ikke selve lagingen vært en familieaktivitet. Det er vanskelig nok å sjonglere 2 store pizzaer inn i den glovarme ovnen, det frister ikke å håndtere 10 småpizzaer inn der også. Men vi får ta noen pizzakvelder med vanlig stekebrettsteking innimellom, selv om vi virkelig har fått sansen for "steinovnsbakt" pizza.

I flyttekaoset ble ikke fredagspizzaen prioritert, så nå var det lenge siden sist. Denne uka hadde jeg imidlertid en avtale litt tidlig på tirsdag ettermiddag, og synes det var en god ide å legge ukas pizza til den dagen jeg regnet med å være tidlig hjemme. Nå skar den planen seg helt for jeg var hjemme leeeenge etter resten av familien så "middagen" ble yoghurt til barna og brødskiver til meg og liksom-trønderen mens pizzaen hevet seg ferdig til kveldsmaten. Jeg hadde heldigvis laget en "starter" tidlig på morgen, og da gikk det relativt kjapt å få sammen en deig, men den trenger jo uansett hevetid. Allikevel, et godt valg av tirsdagsmat selv om det ble sent; vi storkoste oss alle 4, og ungene satt lenge etter at de egentlig var mette og spiste av fyllet...(Siden vi tross alt pleier å ha pizzaen på fredager blir innlegget uansett døpt til fredagspizza.)

Pizzabunn, 2 stk med ca. 40 cm omkrets
Ingredienser:
En "starter" laget av:
1 dl vann
1 ts tørrgjær
100 gram hvetemel

Selve deigen:
"Starteren"
2 dl lunkent vann
2 ts tørrgjær
1 ts salt
2 ss olivenolje
Hvetemel til passende deig

Annet:
Ost, tomatsaus og ønsket fyll (se lenger ned for vår variant av fyll)

Fremgangsmåte:
Starteren trenger god tid på seg. Den kan gjerne lages dagen før og settes i kjøleskapet, eller noen timer før og settes i romtemperatur. Lag starteren ved å blande sammen vann (kaldt), gjær og mel i en liten bolle. Dekk bollen med plast og sett til side.

Selve pizzadeigen kan også lages i god tid før man skal ha maten klar, den tåler fint mange timers heving, men kan også klare seg med en time på et lunt sted om man bruker lunkent vann i tilberedelsen. Hell en god slump mel, salt og gjær i kjøkkenmaskinen, bland det sammen. (Jeg får alltid gode resultater med tørrgjær, og synes det er mye mer praktisk å ha stående enn fersk gjær som jeg risikerer at går ut på dato. De gangene jeg gidder/husker det kan jeg godt bruke fersk gjær, men som sagt får jeg helt fine resultater med bare tørrgjær.) Tilsett så vann, olje og starteren. Kjør maskinen på lav hastighet til alt er blandet og tilsett mer mel til deigen er passe fast. Kjør så opp hastigheten på maskinen, og elt i ca. 10 minutter. La deigen heve under plast i minst 1 time, på et lunt sted.

Etter ca. 30 minutter settes pizzasteinen på en rist nederst i en kald ovn som så skrus på 250 grader, kanskje også 270 grader. Steinen ønsker lang tid på å varme seg opp.

Del deigen i to. Dekk til den ene delen igjen, og kjevle ut den andre til en rund leiv på ca. 40 cm (pizzasteinen min er nemlig så stor, men har du mindre stein eller bruker stekebrett kan du selvsagt ha en annen størrelse på bunnen din).  Det blir en veldig tynn bunn og litt uhåndterlig med fyll på, så pass på å legg bunnen over på bakepapir eller en strødd pizzaspade før du begynner å fylle den. Fordel tomatsaus og ost over bunnen, nesten helt ut i kantene og strø godt med tørket oregano over. Dette er alltid utgangspunktet vårt. Overfør pizzaen til den glovarme steinen og la dens steke uten noe mer fyll i 5 minutter. Etter 5 minutter tar du risten med steinen forsiktig sånn halvveis ut av ovnen, og i full fart slenges fyllet på før det hele går inn igjen og stekes videre i 5-7 minutter. Pass på mot slutten så det ikke blir for brent i kantene. Gjør klar den andre pizzabunnen mens den første steker og så gjentas prosessen med den.

Fyll:
Her er det bare å legge på den man ønsker og liker. Vi hadde denne gangen en plain pizza med tomatsaus, mengder av Jarlsbergost og salami. Ungene stappet innpå som aldri før, og det var helt vanlig Gullsalami på (slutt på å kjøpe fancy, flotte italienske dyre salamier som de ikke vil ha en gang...).

Den andre pizzaen var to-delt; en halvdel med tomatsaus, ost, tacokjøttdeig, salsa og nachos. (For andre enn liksom-trønderen hadde jeg også lagt på løk, mais og jalapeno.) Den andre halvdelen var med tomatsaus, ost og friske tomatskiver. Tomatskivene var først marinert med olivenolje, salt, pepper og litt sukker. Etter steking la jeg på parmainspirert spekeskinke, parmesanflak, pinjekjerner og basilikum. Dette er verdens beste pizza for meg, og har jeg litt ruccola og balsamicosirup på i tillegg er jeg i pizzahimmelen.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar