mandag 8. mars 2010

Baker og barberer

Bakeren (har han noe navn egentlig?) og barberer Sørensen i Kardemommeby er kjente personer her i huset. Etter fjorårets sommerferie i Dyreparken i Kristiansand, der selvsagt Kaptein Sabeltann var hovedattraksjonen, ble det veldig artig for storebror å lese boka om Kardemommeby. Røverne er nok de mest spennende personene, for vi har vært inne i huset deres og sett løven som lå under huset! Veldig stas for en 3-åring.

I går måtte jeg prøve meg som utøver av to av de overnevnte yrkene, altså baker og barberer, ikke røver. Da jeg fikk svangerskapsdiabetes mens jeg gikk gravid med lillesøster, fant jeg ut at jeg fikk mest stabilt blodsukker av hjemmelaget brød. Og det er jo så mye bedre enn kjøpebrød! Etter graviditeten var det derfor ingen grunn til å slutte med brødbakingen.
Med bryllupspresangen fra svigerfamilien min, en Bosch MUM6N22 kjøkkenmaskin, er det ikke noe problem å slenge sammen en deig til 4 brød.


Det høres litt proft ut, "slenge sammen en deig", men jeg synes nesten at det er det jeg gjør siden jeg bruker slike ferdige melpakker fra Møllerens. Altså, veldig lite proft i praksis. Jeg har tenkt litt på å bevege meg inn i den mer utfordrende bake-brød-verdenen også, men enn så lenge er vi veldig fornøyd med disse posene. De vi bruker mest er disse 4, med litt ekstra solsikkekjerner oppi og av og til litt ekstra olje.










Barberer-delen kom når storebror var enig med meg i at håret hans begynte å bli litt langt, og han ville jo ikke ligne på en jente. Eller enda verre; på pappa som liten. Liksom-trønderen er nemlig helt lyslugget, med flott, halvlangt krøllete hår på barnehagebildet hjemme hos bestemor; det vil si i storebror sine øyne veldig lik en jente. Svigerfar har heldigvis vært så snill og sendt meg en tegnet utgave på mms av det samme bildet slik at jeg kan få vist det til "halve verden".



Vi installerte oss på badet med høy stol, Sabeltann-musikk på cd-spilleren, pappas t-skjorte som frisørkappe og elektrisk hårklipper. Etter et kvarter var jobben ferdig. Lønnen var et latterbrøl når han lurte pappa`n til å tro at storebror hadde forsvunnet ned i sluket på badet og at sluk-trollet hadde kommet opp i stedet!
Forvandlingen i bilder:


Litt senere på kvelden fikk vi besøk av denne karen her


Aner vi mulighet for økonomisk frihet i fremtiden?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar