torsdag 25. mars 2010

Indisk mat

Jeg har vært veldig glad i indisk mat i mange år. Da jeg traff liksom-trønderen var han helt ukjent med mat som beveget seg noe særlig bort fra norsk tradisjonskost. Unntaket var kebab og taco. Jeg var derfor veldig spent når jeg lagde Chicken Tikka Masala til han første gang, men heldigvis ble han like frelst som meg.
Inntil for noen måneder siden hadde jeg aldri laget indisk mat fra bunnen av, bare brukt diverse ferdige sauser på glass eller krydderblandinger i poser. Jeg har minst 5 indiske kokebøker, men det virker veldig overveldende med alt det krydderet som må til så det ble aldri til at jeg prøvde noen av oppskriftene, bare holdt meg til det praktiske glasset fra Uncle Bens,
evt. dristet meg til å prøve et annet merke.
Etterhvert har det sneket seg inn noen nye kryddersorter i hylla mi, og plutselig var det ikke så mange nye ting jeg trengte til å lage enkelte indiske retter fra bunnen av.
De ulike krydderene har jeg enten funnet på helt vanlige dagligvarebutikker, som Rema1000 eller Mega, noen har jeg kjøpt hos en lokal grønnsakshandler. Jeg liker godt et merke som heter Rajah. Ofte er krydderet i diverse poser som blir litt uhåndterlig så jeg har skaffet meg små krydderbokser på Ikea, mye enklere.


Den første indiske retten jeg prøvde meg på var Butter Chicken, eller Chicken Makhanwalla. En helt nydelig rett, men litt mye jobb over 2 dager så det er ingen hverdagsmiddag her i huset. Jeg skal legge inn oppskrift og bilder neste gang jeg har tid til å lage den. En annen kyllingrett som derimot passer til hverdagmat er en slags curry med kokos og cashewnøtter, så det sto på onsdagens matplan. Den er kjapp og enkel å lage, med masse deilig kryddersmak.
Jeg har også lyst å prøve og lage Tikka Masala fra bunnen av en gang. Jeg mangler et par ingredienser foreløpig, blant annet skal kyllingen farges med mengder av rød konditorfarge, spennende!


Kylling, kokos og cashewnøtt curry
4 personer

1 ts malt koriander
1 ts malt spisskummin
en klype muskatnøtt
½ ts malt kardemomme
4 hele nellik
1 laurbærblad
1 toppet ss garam masala
en klype nykvernet pepper
1 dl vegetabilsk olje
1 kg bein- og skinnfritt kyllinglår skåret i terninger (jeg bruker kyllingfilét, 4-5 stk)
2 løk, hakket
45 g kokosmasse
70 g ristede cashewnøtter uten salt, skåret i 2
250 g gresk yoghurt naturell (jeg brukte 1 beger mathyoghurt)

Rist koriander, spisskummen, muskatnøtt, kardemomme, nellik, laurbærblad, garam masala og svart pepper på høy varme i tørr panne i ca 1 minutt eller til krydderene begynner å skille ut duft. Hell krydderene over på en tallerken.
Varm olje i pannen. Brun kylling og løk. Tilsett krydderblandingen og rør sammen. Varm opp til det begynner å dufte, men pass på så det ikke svir seg. Smak til med salt. Tilsett kokosmasse og 2 dl vann. Kok opp. Skru ned varmen, legg på lokk og la det koke i ca 30 minutter. Rør av og til.
Tilsett cashewnøtter og kok videre i ca 10 minutter. Dersom retten trenger væske, tilsetter du litt mer varmt vann. Du skal få en tykk saus.
Rør inn yoghurt, skru ned til laveste varme og la det trekke i ca 1 minutt.

Serveres med ris, ekstra cashewnøtter og evt. nanbrød.

Jeg synes egentlig kryddersmaken er litt for tam i orginaloppskriften, så onsdagens utgave ble laget med dobbel kryddermengde. Veldig vellykket!  


 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar