lørdag 27. mars 2010

Norsk tradisjonsmat; flesk og duppe

Det er ikke så ofte jeg lager såkalt norsk tradisjonsmat. Det er jeg heller veldig glad for å få servert hos mamma og svigermormor. For eksempel fårikål, kjøttkaker, lapskaus, kjøttsuppe, diverse steker og liksom-trønderens nye favoritt; flesk og duppe. Duppe er egentlig hvit saus med stekefett fra flesket, men vi pleier å ha det hver for seg.

Jeg var litt skeptisk til å lage det selv siden jeg vet at mamma lager det helt perfekt. Men jeg kan jo koke poteter, jeg kan lage hvit saus, og hvor vanskelig kan det være å koke kålrot og steke flesk egentlig?
Det var ikke vanskelig, og liksom-trønderen spiste opp hver smitt og smule så jeg regner med at det kunne måle seg med svigermoren hans sin versjon også.


 






















Oppskrift, 4 porsjoner:
600-800 gram lettsaltet sideflesk i tynne skiver
4 ss margarin
2-4 ss mel etter hvor tykk du ønsker sausen
5 dl melk
Salt og pepper
Så mange poteter og kålrotskiver som man ønsker

Kok poteter og kålrotskiver møre.
Stek flesket lett gyldent på begge sider. Legg det over i et serveringsfat, og hell stekefettet over skivene.
Lag saus ved å smelte smør og røre inn mel. Spe med melk til en klumpefri saus, kok opp og la koke i minst 5 minutter for å få bort melsmak. Smak til med salt og pepper.
Alternativt kan sausen lages i stekepanna, ved hjelp av stekefettet. Altså rør inn mel i stekefettet i stedet for i smeltet smør.




Ps: Det kalles Løtendupp om du steker litt finhakket sjalottløk til den hvite sausen. Har du i gressløk heter det Tjømedupp.

2 kommentarer:

  1. Liksom-trønderen ser ut som han koste seg skikkelig ja :-)
    Kanskje jeg skulle prøve å lage flesk og duppe en dag jeg og...

    SvarSlett
  2. Han pleier å mase på mamma om hun kan lage det til han, så jeg tenkte jeg måtte prøve meg på det selv så hun slapp unna maset hans, haha.
    Jeg tviler ikke på at du klarer å lage det, det var ikke så veldig avansert ;)

    SvarSlett