søndag 21. mars 2010

Resirkulering

Vi kaster alt for mye mat, og i tråd med den nye miljøvennlige avfallshåndteringen i kommunen vår (alle har fått utdelt en haug med nye fargerike søppedunker, og man skal sortere avfallet i papp/papir, plast, glass/metall og restavfall. Veldig miljømessig fornuftig, men man kan jo lure litt på hva som er vitsen når renovasjonsbilen kommer og tømmer flere av dunkene inn i samme bil...) har jeg tenkt litt på dette med matrester. Etter at vi innførte ukesplan for middager har det vært litt utfordrende å bli kvitt rester. Målet er jo at man lager akkurat nok mat slik at det ikke blir rester, men det er ikke alltid så lett. Noen retter egner seg heldigvis til lunsj dagen etter, eller litt ekstra kveldsmat, mens noen kan fryses ned.

Neste uke er det følgende retter som står på planen:
Mandag: Ost- og skinkegrateng, Grete Roede oppskrift. Salat.
Tirsdag: Laksepakker med grønnsaker (sukkererter, paprika, gulrot, tomater). Kokte poteter og sitronsaus.
Onsdag: Kylling-, kokos- og cashewnøtt curry, ris og hjemmelaget nanbrød.
Torsdag: Flesk og duppe.
Fredag: Pannekaker, blanding av grove og fine.
Lørdag: Svinefilet kledd med spekeskinke, ovnsbakte poteter og ratatouille.
Søndag: Mangokylling, ris og halvgrove rundstykker.

Her er det mange retter der eventuelle rester egner seg godt til lunsj dagen etter.

Forrige uke hadde jeg og storebror risengrynsgrøt til middag en dag. Det er noe av det beste han vet, men til tross for hans to store porsjoner var det endel grøt igjen. Og selv om han sikkert kunne spist grøt til middag dagen etter også, fant jeg ut at jeg heller skulle prøve å lage rislapper til kveldskos. Det var en god måte å bli kvitt rester på!
Oppskrift på risengrynsgrøt varierer selvsagt etter hvilken type man lager. Når det bare er storebror som skal ha grøt må jeg innrømme at vi oftest kjøper Fjordland sin, en liten pakke er akkurat passe til storebror. Men skal vi alle sammen spise koker jeg selv. Og da er det kun Geisha grøtris som duger, med 1 times koketid. Jeg har begynt å tilsette 1 ts vaniljesukker helt på slutten av koketiden, nydelig!




Oppskrift på rislapper, ca. 15 stk

5 dl kald risgrøt
3 ss sukker
1 dl hvetemel
½ ts kardemomme (jeg sløyfet dette, er ikke så glad i kardemomme)
3 egg
2 ss smør, til steking

Bland alt godt sammen og stek små lapper i stekepannen. De flyter ut endel så jeg stekte bare 3 om gangen.
Server rislappene med rømme og bær eller syltetøy.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar