mandag 15. mars 2010

Den største gleden du kan ha, det er å gjøre andre glad.

Sier visst et norsk ordtak.

Jeg prøver så ofte jeg kan å finne på små ting som kan glede mine nærmeste. For storebror kan det være at vi setter oss ned etter middagen og leker med perler eller spiller billedlotto, eller at vi sammen lager pannekaker til frokost en tidlig lørdag morgen. Lillesøsters krav til glede er ikke så utfordrende ennå; stemmen til mamma, pappa eller aller helst storebror, en smokk og et fang når hun er litt trøtt, smakebiter av maten vår eller å putte fjernkontroller og telefoner under sofaen. Liksomtrønderen er også ganske lett å glede; gi han litt god mat, f.eks en kebab eller mormors potetball, cola, og ikke minst fotball på tv så er det julaften og bursdag på en gang for han. Mange av de tingene jeg gjør for å glede han dreier seg ofte om mat, men veldig sjelden om fotball for jeg selv kan ikke tenke meg noe mer kjedelig å se på enn det.

I forbindelse med bryllupet vårt i august 2009 tenkte jeg mye på hvilken gave jeg skulle velge som liksom-trønderens morgengave. Det skulle jo være noe som virkelig ga han glede, og siden noe mat-relatert ikke akkurat passet denne gangen måtte det bli noe med fotball. En av hans største drømmer har i mange år vært å se Manchester United på hjemmebane, så jeg vred hjernen min for å finne ut hvordan jeg skulle få oppfylt denne drømmen uten selv å måtte være med på en reise dit...
Jeg fikk hjelp av en nettvenninne til å lage en billedmontasje som jeg skulle gi liksom-trønderen under gaveoverrekkelsen, jeg hadde jo ingen konkret billett å gi han. Og hun gjorde en kjempeflott jobb!


Rett før bryllupet bestemte vi oss for å gi hverandre gaver under bryllupsmiddagen siden liksom-trønderen skulle på jobb tidlig om morgenen etter bryllupet. Jeg fikk først min gave; et gavekort på spa og et nydelig smykke. Så ga jeg han den sammenrullede bildemontasjen, veldig spent på reaksjonen hans. Og den var ikke skuffende, snakk om overrasket uttrykk! En veldig vellykket gave må jeg få si.


I skrivende stund sitter liksom-trønderen i et fly på vei hjem fra en helg der drømmen om Manchester og Old Trafford ble oppfylt. Sammen med en ekte Ålesunder har han fått sett Laget på hjemmebane, og jeg regner med at det har vært en fantastisk opplevelse jeg kommer til å få høre om i lange tider fremover.

For at han skal komme raskere tilbake til hverdagen og de tingene jeg vanligvis gjør for å glede han har jeg laget disse.

Jeg regner med at han ikke har så mye i mot det. Oppskriften kommer i ett eget innlegg senere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar