torsdag 2. juni 2011

Bruktfunn i Frankrike

Når vi er i Frankrike bor vi i ett veldig koselig hus i byen Sainte Maxime. En by med 10 000 innebyggere, idyllisk plassert i Saint-Tropez gulfen, kun en time fra storbyen Cannes og Nice, og femten minutter fra Saint Tropez. Her trives vi veldig godt, og en rusletur ned til bysentrum er fin avveksling fra sol og bad oppe ved huset.
Denne gangen kom vi over et stort marked langs havna. Det var som et gigantisk loppemarked, og sikkert en gullgruve for de som er opptatt av fransk landstil og shabby chic interiør. Jeg hadde ingen planer om å prøve å få med meg hjem store franske speil eller slitte vinduer, men som alltid når jeg oppdager at noen selger porselen måtte jeg kikke etter mormorskåler. Og på et av de siste bordene fant jeg utrolig nok flere gjenstander med de barokke figurene på. Blant annet et nydelig sett med krukker til te, kaffe, mel, salt og sukker til 35 euro. Men fornuften seiret der; jeg har verken bruk for eller plass til akkurat det. Men en liten skål måtte jeg unne meg, selv om den var litt annerledes i mønster enn de jeg har fra før. 10 euro måtte jeg gi for den, ca. 80 kroner, og selv om det er langt over norske loppemarkedpriser synes jeg det var et godt kjøp.



Søsteren min fant også noe på dette markedet; et helt kaffeservise med rosemønster til 65 euro (ca. 500 kroner); kopper, skåler og asjetter, kaffekanne, sukkerskål, fløtemugge og serveringsfat. Med pappas pakkeekspertise fikk hun akkurat plass i håndbagasjen, og hele settet kom seg trygt hjem til Norge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar