fredag 10. juni 2011

Fiskerett inspirert av det somaliske kjøkken

En ny fiskerett sto på menyen denne uka, inspirert av en oppskrift jeg fant på TV2s oppskriftsider (Wenches kjøkken). Det står på nettsiden at oppskriften er fra boken "Jeg vil bygge mitt land, en matreise for unge kokker ”av Helen E. Holdhus. Boken er en del av et prosjekt ved Eiksmarka skole; "Jeg vil bygge mitt land", og målet har vært å gi elevene opplevelser av Norges mangfold. Oppskriftene i boka er hverdagsoppskrifter fra mennesker med forskjellig kulturell bakgrunn, totalt 16 ulike kulturer. Man kan lese mer på Facebooksiden til boka.
(Vær obs på at det er en skrivefeil i orginaloppskriften; tidsangivelse for potetkokingen skal være 10 minutter, ikke 1+ minutter. )

Fisk i tomatsaus, 4 porsjoner
Ingredienser:
6-8 poteter
400 gram laksefilet, skinn og benfri
400 gram torskefilet, skinn og benfri
1 ts salt
2 fedd hvitløk
1/2 potte frisk koriander
1/2 potte bladpersille
1 rødløk
1 liten aubergine
En neve cherrytomater
1 grønn chili uten frø
1 liten squash
1/2 dl olje
1 boks hermetiske tomater, jeg brukte cherrytomater fra Mutti
4 ss tomatpure
Saft fra 2 lime
Ca. 5 dl vann

Fremgangsmåte:
Del fisken i serveringsstykker og legg disse på en asjett. Dryss salt over.

Grønnsakene forberedes slik: Skrell og del potetene i fire. Skrell løk og skjær den i skiver. Finhakk hvitløk. Skrell auberginen og del den i ringer som igjen deles i to eller tre. Del squashen på samme måte. Del chilien i to, skrap ut frøene og finhakk resten. Hakk koriander og bladpersille grovt.

Finn fram en stor gryte, hell i olje og varm på middels varm plate, tilsett løk og hvitløk, og stek det mykt og blankt. Tilsett poteter, tomatboksen, tomatpure, chili og ca. 1 dl av vannet, og kok på svak varme i 10 min.

Tilsett limesaft, aubergine, squash, cherrytomater, bladpersille og koriander, og bland alt godt i tomatsausen. Legg laksen oppå grønnsakene. Tilsett resten av vannet, og la det småkoke under lokk i ca. 10 min. Kjenn etter at potetene er møre og at fisken er ferdig. (Jeg måtte la det koke i 5 minutter ekstra.) Smak til med evt. mer salt og litt pepper.

Legg et lag med grønnsaker og poteter på en tallerken og plasser et fiskestykke på toppen. Dryss gjerne over litt mer friske urter før servering.





Dette var en svært velsmakende rett, veldig godt med poteter som var kokt på den måten. Barna spiste masse fisk! Lillesøster spiste litt potet også, og begge to var villige til å smake på de, for oss, ukjente grønnsakene. Og dommen til liksom-trønderen: Nam, bacalao! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar