lørdag 11. juni 2011

Min faste sommersalat

Vannmelon og fetaost er sommersmaker for meg. Jeg spiser riktignok fetaost hele året, men akkurat kombinasjonen av søt vannmelon og salt fetaost spiser jeg bare om sommeren (man får vel ikke tak i vannmelon i andre årstider heller?). Siden jeg skal ha i meg mest mulig proteiner bruker jeg også kikerter i salaten, og tilsammen blir dette en mettende salat som fint kan serveres som en egen rett.

Sommersalat med vannmelon, fetaost og kikerter, 2 porsjoner
Ingredienser:
1/4 vannmelon, velg gjerne en stenfri versjon
1 boks hermetiske kikerter (tilsvarer 200 gram kikerter)
1 pakke fetaost naturell (fra Apetina)
1/2-1 dl god olje
1/2 rødløk eller 1 vårløk
en håndfull små, søte tomater
4 ss pinjekjerner
saft fra 1/2 sitron
en håndfull friske urter, feks bladpersille og koriander
ett dryss tørket oregano
salt og pepper

Fremgangsmåte:
Skyll kikertene godt i rennende vann; de ligger som regel i en lake med mye salt. La vannet renne godt av, hell kikertene over i en bolle. Tilsett presset sitron, halvparten av oljen og litt salt og pepper. Bland godt og sett til side.
Hell av laken til fetaosten og skjær osten i terninger. Legg osten utover en asjett og ringle over resten av oljen. Strø over tørket oregano, litt salt og pepper og bland forsiktig. La osten stå litt slik at oljen trekker noe inn.
Rist pinjekjernene i en middels varm tørr panne, pass på så de ikke bli brente. Avkjøles på en asjett.
Skjær vannmelon i terninger, løken i tynne skiver og del tomatene i to. Grovhakk urtene.
Bland sammen alle ingrediensene unntatt pinjekjernene, og smak til med evt. mer salt og pepper. Serveres med pinjekjernene strødd på toppen, og gjerne på en raus seng av grønn salat. Kan også brukes som tilbehør til grillmat.

Det var en litt blek vannmelon jeg brukte, så det fargerike bildet jeg håpet på ble det ikke.
Men jeg fikk brukt Pip-skålen min iallefall!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar