fredag 12. august 2011

Bloggeanbefalinger (et laaangt innlegg uten bilder)

Jeg oppdager rett som det er nye blogger som er artige å følge med på. Og jeg holder meg ikke bare til matblogger; veldig ofte er det håndarbeidsblogger eller interiørblogger jeg finner. For jeg er egentlig veldig glad i både håndarbeid og interiør; jeg er bare ikke så flink til det selv...Jeg skulle gjerne laget det ene lekre plagget etter det andre, sy litt på den symaskinen jeg ikke har og heklet store sengetepper. Men så blir det aldri sånn som jeg ser for meg, og så må jeg komme med prosjektene mine til svigermormor å be om skademinimering. Jaja, jeg prøver iallefall.

Angående interiør så klarer jeg ikke bli helt enig med meg selv om hva slags stil jeg vil ha her hjemme. Jeg har et Ikea-hjem, krydret med tørkestativ i stua, dukkevogn på kjøkkenet og resirkuleringspapiret i gangen. Vi har bare ikke plass nok til at det blir helt som jeg ønsker, og heller ikke økonomi til å bytte ut de tingene som ikke funker helt. Det er ikke så aller verst møbelmessig egentlig, det meste står i stil (hvitt, hvitt og hvitt fra Ikea), men så har jeg en liten drøm om noe mer romantisk og mindre "firkantet". Jeg kikker og kikker i butikker som selger varer i fransk landstil/shabby chic og finner masse jeg liker. Men det passer jo ikke inn i mitt firkantede Ikea-hjem, og jeg kan jo ikke bytte ut alt jeg allerede har heller. Så inntil den Lotto-kupongen plottes inn får jeg nøye meg med noen fine lysestaker i vinduet, noen kurver med blonder på her og der, og generelt rydde, rydde og atter rydde bort dukker, duplo, playmo og lego fra stua hver kveld.

Men, det var jo ikke dette jeg skulle skrive om egentlig! Jeg ville fortelle om andres blogger. For jeg kom nylig over en fantastisk blogg, Litt shabby, litt slitt og bare mitt, selvsagt i shabby-stilen, men her er det mest skrivemåten jeg falt for. Hun forteller så morsomt om hverdagen sin som trebarnsmor, herlige samtaler med guttene hennes er levende beskrevet, og alle innlegg er krydret med flotte bilder av et helt gjennomført interiør. Anbefales! Hun igjen anbefaler bloggen Keiserens nye trær. Her er det også tekstene som er veldig artige, interiørstilen har jeg dog ikke helt sansen for, men det er svært gjennomført. Vel verdt en titt! Og så er det Kåfjordolga da. Hun har nærmest en anti-interiørblogg. Gjør godhjertet narr av alle perfekte interiørblogger, viser frem bilder av visne blomster, fluer i vinduskarmene og alle rare ting man kan oppdage i når man bor i et hus med barn. Morsomt!  Kasparas regnbue blogger om retrofarger, hverdagsliv og matoppskrifter. Fargerik blogg. Og så er jeg jo litt treg som ikke har oppdaget bloggen til Emmeline før nå. Eller, jeg har jo visst om den, men ikke lest den, og da har jeg virkelig gått glipp av noe. Igjen, skrivestilen er helt herlig, og masse glad-interiørbilder gjør meg i godt humør når jeg leser innleggene. En annen flott blogg er Hobbybruket. Det går ikke an å plassere den bloggen i en bestemt kategori, for der er det innlegg om håndarbeid (fantastisk flink til alt av håndarbeid!), matlaging (matlaging også i betydningen dyrke masse egne grønnsaker og urter, ja, til og med egen chili), interiør og hverdagsgløtt fra den flotte familien hennes. Ta gjerne en tur innom henne.

Nye matblogger kommer jeg også over rett som det er. Nytt bekjentskap er blant annet ENEstående Mat, som presenterer mat laget til en person, men som enkelt kan gjøres om til mat for en familie på fire som oss. Heiamat er nesten en slags matnerdeblogg, masse spennende ideer og tanker rundt matlaging i tillegg til gode oppskrifter. Anbefaler å lese kommentarene, der andre matnerder kommer med innspill som er langt utenfor min matverden, fascinerende. Lars spiser, drikker og synser blander hverdagskommentarer med flotte bilder og spennende mat. Fru Timian er kokebokforfatter, og jeg har prøvd endel av oppskriftene hennes tidligere. Fine oppskrifter for vårt hverdagskjøkken. Bloggen Gjør hverdagen til en fest har jeg nettopp oppdaget og ikke prøvd noe derfra ennå, men ser lovende ut!

Til slutt en blogg jeg ikke visste det var marked for en gang, Neglelakkmani. Jeg skjønner at skjønnhetsblogger har et stort marked, et stort antall kvinner (og noen menn) bruker jo sminke og andre skjønnhetsprodukter. Men at det finnes blogger 100 % dedikert til neglelakk visste jeg ikke. Og jeg er helt fascinert, at noen har så stor interesse av neglelakk, enorm kunnskap om merker og typer og egenskaper? Et stort, sannferdig og ikke-ironisk WOW fra meg, som straks gikk inn på ebay og shoppet litt neglelakk...Nå har jeg nylagt neglelakk på fingre og tær, toppet med topplakk fra ebay, og lurer litt på hvor teit det blir å ta bilde slik de gjør på neglelakkbloggene.

Tips meg gjerne om andre spennende og gode blogger!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar