tirsdag 23. august 2011

Brødbakst

Endelig er det mulig å bake brød igjen. Så lenge vi ikke har hatt fryserplass har jeg ikke giddet å bake brød; hvem baker vel ett og ett brød om gangen? Men nå er fryseboksen på plass, og da ble det brødbaking på meg.

Jeg er veldig glad i ferdige brødblandinger, for jeg har ikke fått brukt opp alle mulig melsorter når jeg har hatt det i hus tidligere. Men nå som jeg baker knekkebrød jevnlig, i tillegg til hjemmelagde hamburgerbrød og pølsebrød innimellom, går melsort-posene unna. Jeg bestemte meg derfor for å lage Chocolanas grove klibrød, bare tilsette litt ekstra solsikkekjerner.

Men innerst i skapet lå visst ferdigmelposene fra forrige bakeperiode; to poser med solsikkebrød og to poser med matpakkebrød. Alle posene hadde akkurat godt ut på dato, så da bestemte jeg meg for å lage brød med disse posene denne gangen også (jeg sjekket nøye gjennom alle posene så det ikke var noen ekle melbiller der).

Jeg bruker en pose solsikkebrød og en pose matpakkebrød sammen. Brødformene mine er veldig store (2 liter?) så jeg får tre brød ut av to sånne poser fremfor 4 brød. Brødene deler jeg i to etter steking og avkjøling, for så å fryse dem. Da blir det ferskt brød mye lenger siden vi ikke spiser så mye brød her i huset nå.



Mmmm, duften av ferskt brød er bedre enn den fineste parfyme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar