fredag 12. august 2011

Hjemmelagde hamburgerbrød igjen, ny oppskrift

Vi har endelig fått oss en ny fryser! Det er så deilig å kunne handle stort, bake litt ekstra og ha et lager av lettvint middag tilgjengelig igjen. Dermed kunne jeg kaste meg over Chocolanas nye oppskrift på hamburgerbrød denne uka, og også lage noen pølsebrød av samme oppskriften. Så kjekt å ha sånt i fryseren. Jeg var veldig fornøyd med den forrige pølsebrødoppskriften til Chocolana, så når hun gikk god for denne oppskriften måtte jeg prøve den også.

Og klarte ikke helt å få samme resultat som Chocolana... Jeg bommet stort når jeg doblet oppskriften. Jeg doblet gjærmengden, og det er greit nok. Men så helte jeg oppi alt for mye mel siden jeg bråbestemte meg for å lage de litt grovere, så tok jeg litt mer væske, og for sikkerhets skyld tok jeg litt mer gjær også. Det kan man trygt si at var unødvendig...Jeg klappet hamburgerbrødene nesten helt flate, men de ble kjempestore under steking. Pølsebrødene; de passer til røkte kjøttpølser og ikke vanlige wiener- eller grillpølser, så de er omdøpt til minikneippbrød. Haha, for en kjempebakst, og ikke bare er de store, de er så ujevne i størrelsen at det er helt flaut. Totalt fikk jeg 13 "pølsebrød" og 15 hamburgerbrød. Men gode? Jepp! Så jeg kan også gå god for oppskriften, så lenge man følger den Chocolana har brukt og ikke gjør mine tilpasninger.


Hamburgerbrød, 8 stk

Ingredienser:
25 gr gjær (tilsvarer 1/2 pakke)
2 dl lunkent vann
1,5 dl lunken melk
8-10 dl hvetemel (noe av melet kan byttes ut med en grovere type)
1 ts salt
2 ss  olje

sammenvispet egg til pensling
sesamfrø

Fremgangsmåte:
Bland sammen vann og melk. Bruk fingervarm væske hvis du bruker fersk gjær og væske mellom 40 og 45 grader om du bruker tørrgjær. Rør gjæren (fersk) ut i litt av den lunkne væsken eller bland det med melet (tørr). Tilsett resten av ingrediensene og elt i 8-10 minutter hvis du bruker maskin, noe lenger hvis du gjør det for hånd. Dekk til med plast og la deigen heve i 45 minutter på et lunt sted.

Del deigen i 8 emner. Trill emnene til boller som du klemmer flate. Brødene hever godt, så det er viktig å lage de ganske flate. Jeg lagde min ca. 1/2 cm høye, og allikevel ble de temmelig høye under stekingen. Legg brødene på et bakepapirkledt stekeplate, dekk til med plast eller et håndkle, og etterhev i 20 minutter på et lunt sted.

Pensle brødene med sammenvispet egg og dryss over sesamfrø. Stek ved 200 grader i 12-15 minutter.
Avkjøl på rist.



Ikke helt symmetriske og like store gitt...

Mine fine "pølsebrød", strødde oregano over noen for
litt smaksvariasjon

Brødene er fine å fryse, og oppskriften kan altså fint dobles og tredobles om man ikke gjør samme gjærtabbe som meg...

1 kommentar:

  1. Tusen takk for suveren oppskrift :). Men min erfaring sier at man skal behandle fersk og tørrgjær helt likt. Begge bør blandes i lunken væske. Å blande tørrgjær i melet gjør oftere at folk får mislykka gjærdeiger. Bare et tips fra meg :). Nå skal jeg bake hamburgerbrød :D

    SvarSlett