onsdag 31. august 2011

Oreokake

Det finnes vel knapt et menneske som ikke har smakt oreokake nå, og den finnes etterhvert i flere og flere utgaver. Jeg har holdt meg til en oppskrift hele tiden, men fikk lyst å prøve en litt annen vri sist gang. Ikke store endringen; jeg bare byttet ut den piskete kremen på toppen med nok et lag ostkrem. Veldig god endring! Jeg hadde heller ikke sjokoladesaus på toppen til pynt denne gangen, men det var fordi jeg skulle pynte kaka til en dåp og ønsket andre farger.

Oreokake
Ingredienser:
Ca. 450 g Oreo Cookies
100 g smeltet smør
2 pk. Tine kremost naturell (eller 1 pk Phildelphia 225 g) myknet
2,5 dl melis
4 dl kremfløte

2,5 spiseskjeer sukker
1-2 pose sjokolademousse (jeg bruker 2 poser av Freia sine og 1 pose av Toro sin)melk til moussen ; bruk mengde angitt på moussepakken


Fremgangsmåte:
1/4 del av oreo kjeksene legges for seg i seg i en skål og brekkes opp i småbiter. Ta restene av kjeksen og putt i en pose, bank løs på posen med et kjevle slik at det smuldes opp til veldig små biter. Hell smulene over i en liten bolle. Smelt smør, og hell det over kakesmulene. Bland godt  og fordel det utover bunnen på en 24 cm rund kakeform. Porsgrunns Bake-it Easy er glimrende til denne kaka. Sett i kjøleskapet.

Pisk kremosten med melis så det blir en luftig og kremete masse. Bruk helst elektrisk mixer. Stivpisk 4 dl kremfløte med sukker, og bruk 3/4 av den stivpiskete kremen til å røre forsiktig inn i den ferdige ostemassen. Hell 3/4 av massen over kakebunnen, glatt til med en slikkepott, og legg oppi halvparten av kakebitene du har satt til side. Sett kaka i kjøleskap 30 minutter.

Pisk sjokolademoussen i henhold til pakningen. Bland lett inn den siste delen med pisket krem. Fordel massen forsiktig over ostekremlaget, og legg i de siste kjeksbitene. Sett i kjøleskap minst 20 minutter.


Smør tilslutt resten av ostekremen på toppen, og pynt eventuelt med flere kakesmuler eller lag et mønster med vanlig sjokoladesaus (sånn som er til å ha på iskrem). La kaken stå avkjølt ytterligere noen timer, og aller best blir den om den får stå natten over før man skjærer rundt kanten og løsner formen forsiktig. (Det vanligste er å droppe det siste laget med ostekrem på toppen, og heller bruke pisket kremfløte. Det bør da smøres på etter siste avkjøling, dvs. helst dagen etter, og så pynte med sjokoladesaus over kremen.)

Spis og nyt!


Pyntet med sukkersommerfugler og kandiserte fioler





2 kommentarer:

  1. Så deilig kaken ser ut! Jeg må nok låne oppskriften din :)

    SvarSlett
  2. Mmm så god den så ut. Jeg har tydligvis gått glipp av noe, for jeg har ikke smakt oreokake bare laget oreocupcakes. Det kan nok godt være at denne må prøves. :0)

    SvarSlett