onsdag 17. august 2011

Sitron- og chilignocci i tomat- og salviesaus med sprøstekt spekemat

Å, denne retten har jeg hatt lyst å lage lenge, men så har det aldri blitt noe av. Jeg er kjempeglad i gnocchi, altså potetgnocchi, men aldri laget de selv. Jeg fikk smaken på de når jeg var i Italia i 2004, og har kjøpt ferdiggnocchi noen ganger etter det; ikke det samme gitt. Så jeg hadde store forventninger til disse hjemmelagde!

Fant oppskriften på bloggen [kjøkkentjeneste], og jeg har gjort den om til en middagsoppskrift ved å øke mengdene og tilsette litt kjøtt; spekemat som er raskt stekt i varm, tørr stekepanne. Jeg har også gjort den litt mer barnevennlig ved å minke chilimengden endel, dvs jeg lagde halvparten av gnocchiene helt uten chili.

Her er oppskriften:

Sitron- og chilignocchi i tomat- og salviesaus med sprøstekt spekemat, 4 porsjoner
Ingredienser:
600 gram kokte mandelpoteter
4  eggeplommer
100 gram hvetemel
100 gram potetmel
saft av en sitron
1/2 chili, finhakket og renset

1 løk
2-3 fedd hvitløk
Olje til steking
3 ss tomatpuré
1-2 bokser gode hermetiske tomater, gjerne Mutti tomater og gjerne cherrytomater
1/2 chili
Salt og pepper
1 ts sukker

Masse frisk salvie
Smør til steking

200 gram spekeskinke
100 gram sterk chorizo eller annen sterk spekepølse

Fremgangsmåte:
Lag tomatsausen først. Finhakk løk, hvitløk og chili. For å ikke få så sterk chilismak kan man ta ut frø og hinner før den hakkes. Løk og hvitløk stekes mykt og litt gyldent, men ikke brunt, i en middels varm stekepanne med høye kanter (evt. en jerngryte). Ha i finhakket chili. Tilsett tomatene, tomatpuré og sukker, la sausen koke opp. Man kan nå kjøre sausen glatt med en stavmikser eller la den være som den er. Smak til med salt og pepper, og la det småkoke mens gnocchiene tilberedes.
Finhakk en god neve salvieblader som tilsettes tomatsausen rett før servering.

Skrell og kok potetene. Del de gjerne i biter først, da koker de mye raskere. Hell av vannet og damp de godt. Mos deretter potetene gjennom en sikt eller en potetpresse, og tilsett eggeplommene og melet. Bland massen godt sammen. Tilsett så finhakket chili og presset sitronsaft. Rull fingertykke pølser av potetmassen og skjær dem biter på ca 1 cm. Bruk gjerne en gaffel og trykk litt ned på hver bit så de får et stripete utseende. Gnocchiene legges i kokende, lettsaltet vann. De er ferdige når de flyter til overflaten, omtrent etter et par minutter. Bruk en fiskeøse til å plukke opp gnocchiene, og legg dem over på en tallerken.


Varm en stekepanne, middels varme. Stek spekematen kjapt på hver side og legg de på et kjøkkenpapir så de blir ekstra sprø. Smelt deretter smør i stekepannen, og tilsett hele salvieblader som stekes 2 minutter i smøret. Legg de også tilside på en tallerken. Varm gnocchiene i det samme smøret.

Server gnocchiene med sausen, salvieblader og spekemat, gjerne med litt godt brød til også. 




Jeg ble ikke helt overbevist om at det er så mye bedre å lage de selv. Det var litt mye jobb for litt lite smak. Om jeg lager det igjen skal jeg ha mye mer sitron i, og heller ha en fløtebasert saus til, med sitron i sausen også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar