fredag 13. mai 2011

Hjemmelagde hamburgerbrød

Jeg kjøper gjerne hamburgerbrød i butikken; så lenge de er ferske er de ikke så aller verst. Men det er jo aller best med hjemmelagde, og når jeg har tid foretrekker jeg helt klart å lage de selv. Selv om sola skinte på fridagen min og jeg gjerne skulle sittet ute med beina høyt og lest en god bok, hadde jeg så mange inneoppgaver at det å slenge sammen en deig til hamburgerbrød ikke spilte noen rolle; tid til å sitte ute hadde jeg ikke uansett.

Jeg har hatt en fast oppskrift lenge, men nå fristet det å prøve noe nytt. Kjapp googling ga meg et hav av oppskrifter å velge i. Jeg valgte til slutt en fra Cafè Lemonia, der har jeg funnet masse godt før også. Jeg doblet oppskriften, og fikk 20 stk.

Hamburgerbrød, 16-20 stk

Ingredienser:
4 dl vann
3 dl melk
50 g gjær/1 pose tørrgjær
16-20 dl hvetemel
(noe kan evt byttes med grovere mel)

2 ts salt

4 ss olivenolje
egg til pensling
sesamfrø

Fremgangsmåte:
Varm vann og melk til ca. 37 grader. Bland det tørre i en bolle. Rør gjæren ut i den varme væsken (brukes tørrgjær has den i bollen sammen med det tørre). Bland vann/melk og olje inn i melblandingen og kna godt. Dekk til og la heve på et lunt sted i ca. 45 minutter.
Del deigen i 2 deler, og legg den ene delen til side. Del den ene delen igjen i 8-10 deler, og form til flate boller som legges på stekebrett. Lag de ganske flate så de ikke blir for store til å gape over etter andre heving og steking. Gjør det samme med den andre delen av deigen.
Etterhev ca. 20 minutter. Pensle med vispet egg og dryss på sesamfrø. Stek ved 200 grader i 12-15 minutter. Avkjøl på rist.

Nystekte og duftende

Fyll hamburgerbrødet med en saftig hamburger og det tilbehøret du måtte ønske. Gap høyt og spis!

Litt mye ketsjup på der, gitt...



1 kommentar:

  1. Disse hamburgerbrødene så veldig gode ut. De må jeg prøve neste gang det er hamburgere på menyen. :)

    SvarSlett