søndag 8. mai 2011

Chocolate Coca-Cola Dream Cake

Liksom-trønderen har mast i mange måneder om at jeg skal bake sjokoladekaken vi hadde i bryllupet vårt til bursdagen hans, nemlig Double Fudge Chocolate Coca-Cola Cake. Jeg har ikke vært så veldig villig, for det er ganske mye jobb med den kaka, og når jeg ikke kan spise mer enn et mikroskopisk stykke selv har jeg ikke så veldig lyst til å bruke så mye tid på bakingen. Men forrige dagen fant jeg en oppskrift på Det søte liv som lignet ganske mye, men i langpanne istedet for 3 springformer. Så til familieselskapet i dag bakte jeg den istedet for. En kaloribombe av dimensjoner! Utrolig saftig og god, og veldig mektig. Jeg tror nok liksom-trønderen var fornøyd med erstatningen.

Chocolate Coca-Cola Dream Cake

Ingredienser til selve kaken:
500 gram smør
9 dl hvetemel
8 ss kakao
3 ts kanel
2 ts natron
9 dl sukker
4 egg
2,5 dl kefir
4 ts vaniljeessens
4,5 dl coca-cola

Ingredienser til glasuren:
100 gram smør
1,5 dl coca-cola
6 ss kakao
2 ts vaniljeessens
500 gram melis

Fremgangsmåte:
Smelt og avkjøl smøret. Bland alle de tørre ingrediensene godt sammen i en stor bakebolle. Bland sammen lett sammenpiskete egg, kefir, vaniljeessens og coca-cola i en annen bolle. Bland det tørre og det våte godt sammen, og rør tilslutt inn avkjølt smør. Deigen har en ganske tynn konsistens.

Hell deigen i en stor bakepapirkledd langpanne (30x40 cm). La bakepapiret stikke opp langs kantene slik at det blir enklere å løfte kaka ut av formen etter steking. Stek kaka midt i ovnen på 175 grader i 40-50 minutter. Sjekk med kakenål at den er ferdigstekt. Jeg stekte den i 50 minutter, men den kunne stått noe lenger, midten var litt for lite stekt så jeg ved oppskjæring.

Lag glasuren rett før kaka er ferdig. Smelt smør i en liten kjele. Rør i coca-cola, vaniljeessens og kakao. Tilsett deretter melis og rør til du får en glatt og klumpefri glasur.

Avkjøl den stekte kaka litt i formen. Løft den deretter ut av formen ved hjelp av bakepapiret. Smør glasuren over den varme kaka, litt etter litt slik at glasuren trekker ned i kaka. Dryss evt. over hakkete pecannøtter. Jeg hadde bestemt meg for å pynte kaka med smågodt-colaflasker, men når jeg fant frem smågodtboksen var det kun 4 flasker igjen. Det ble derfor sukkertopper på resten, nøtter passer ikke så godt hos oss som har så mange småbarn i familien. La kaka stå litt til glasuren har stivnet noe før du deler den opp i passende firkanter og serverer.

Kaka kan fryses, men bør da settes litt i kjøleskapet først sånn at glasuren blir ganske stiv sånn at det ikke blir masse glasursøl når den pakkes inn.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar