onsdag 11. mai 2011

Ny runde med knekkebrødbaking

Jeg har fått helt dilla på hjemmelagde knekkebrød. De er så mye mer mettende enn kjøpeknekkebrød, og smaker deilig. Jeg liker veldig godt den varianten jeg har laget de siste gangene; med gresskarkjerner. Jeg fikk et tips sist jeg la ut oppskrift på knekkebrød om å øke mel- og vannmengden litt slik at røra kunne fordeles på tre stekebrett i stedet for to, og man fikk tynnere og sprøere knekkebrød som var lettere å få gjennomstekt. Et veldig godt tips, så jeg har nå tilpasset oppskriften etter det.

Knekkebrød, ca. 60 stk

Ingredienser:
5 dl sammalt hvete, grov
5 dl store havregryn
1 dl gresskarkjerner
2 dl solsikkekjerner
0,5 dl sesamfrø
0,5 dl linfrø
1 ts salt
8 dl vann

Fremgangsmåte:
Bland alt det tørre og tilsett vann. Rør godt rundt og la det svelle i ca. 10 minutter. Fordel røra på 3 bakepapirkledde stekebrett. Bruk en slikkepott til å glatte røra utover, pass på at det er like tynt overalt.
Stekes på varmluft, 160 grader. Stek først i 10 minutter. Ta ut brettene igjen og rut opp knekkebrødene med en skarp kniv eller pizzahjul. Sett brettene inn igjen og stek videre i 1 time. Hvert 20. minutt må brettene bytte plass i ovnen slik at alle brettene har stått øverst, i midten og nederst like lenge. Pass på når stekeovnsdøra åpnes; det kommer masse varm damp ut!
Etter endt steketid kan det hende at noen av bitene ikke er helt stekte, særlig de som er i midten. Brekk knekkebrødene fra hverandre og legg evt. myke biter på rist og sett de inn i ovnen igjen. 5 minutter til pleier å holde, max. 10 minutter.
Avkjøl knekkebrødene på rist, og oppbevar de gjerne i en tett boks.



Yndlingspålegget mitt til knekkebrødene er for tiden Tines Kremost Afrikansk Paprika. Jeg spiser minst 3-4 bokser i uka, men så spiser jeg ikke noe annet pålegg heller da.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar