fredag 6. mai 2011

Dansk eggepannekake med bacon

Som viste seg å være en helt vanlig omelett, bare at den ble stekt i stekeovnen...Men godt var det! Jeg fant oppskriften i et kokebok hos svigermormor i påsken, og skrev den av for den så så god ut. Egg er dessuten veldig proteinrikt og dermed midt i blinken for meg.

Her er oppskriften:

Dansk eggepannekake med bacon, 2 porsjoner

Ingredienser:
6 skiver bacon
4 egg
6 ss melk
¼ ts salt
¼ ts pepper
2 ss hakket gressløk
1 ss smør

Fremgangsmåte:
Stek bacon i en stekepanne som tåler å settes inn i stekeovnen. Legg over på papir for å la fettet renne av seg. Visp sammen egg og melk, tilsett salt, pepper og gressløk. Smelt smør i stekepannen sammen med baconfettet, hell i eggerøren. Legg ferdigstekt bacon på toppen, og stek i stekeovnen på 250 grader til eggepannekaka er høy og fin, 5-10 minutter.
Serveres med brød og en grønn salat.




Mine kommentarer:
Det var veldig enkelt å lage, greit å steke "pannekaken" i ovnen så man slapp å passe sånn på. Jeg vil ha eggene mine helt stekt, og da blir ofte omeletten min brent under. Utseendemessig ble ikke retten så veldig delikat; siden man skal helle eggeblandingen opp i baconfettet ble det fullt av svarte baconrester i. Men det er vel der smaken ligger. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar