lørdag 14. mai 2011

Panert torsk

Som nevnt tidligere er vi lite flinke til å spise fisk, med unntak av bl.a  fiskepinner og andre blandingsprodukter. Jeg tenkte derfor at jeg skulle prøve å lage fiskepinner selv, eller iallefall en type panert fisk, sånn at jeg sørget for at vi fikk i oss litt ren fisk. Jeg googlet oppskrifter, og det var igjen et hav å velge i. Jeg landet på en oppskrift fra en blogger som kaller seg for ungkarskokken. Kanskje et "skummelt" valg når jeg skulle lage mat til en småbarnsfamilie, men hans oppskrift så mest fristende ut, særlig tilbehøret med stuete gulrøtter.

Som panering valgte jeg å knuse litt av brødkrutongene jeg lagde forrige dagen. Jeg hadde også vanlig strøbrød, men tenkte brødkrutongene ville gi en sprøere og mer smakfull panering. Og det var helt riktig, mye bedre smak på de bitene som fikk den paneringen. (Jeg hadde ikke knust nok brødkrutonger så jeg måtte supplere med strøbrød på de siste fiskebitene.)

Her er oppskriften:

Panert torsk med kokte poteter, gulrotstuing og sprøstekt spekeskinke, 4 porsjoner

Fisken:
800 gram torskefilet, fri for skinn og bein (jeg brukte to pakker med Findus Gourmet Torskefilet)
4 ss mel
1 egg
paneringsmiddel: strøbrød, knust tørt brød, knust knekkebrød, knuste kavringer; tilsammen ca. 3 dl
salt og pepper, evt. litt malt muskatnøtt

Gulrotstuingen:
3 store gulrøtter, skrelt og skåret i tynne skiver
Hvit saus, tykk (laget av 2 ss smeltet smør/margaring, 3 ss hvetemel, 0.5 dl melk, salt, pepper og malt muskatnøtt)

Annet:
Poteter og evt. noen rå grønnsaker (barna her liker best grønnsakene rå så vi har alltid en skål med det stående på middagsbordet)
8 skiver spekeskinke
Smør eller olje til steking

Fremgangsmåte:
Sett først potetene til koking.
Begynn deretter paneringen av fisken. Skjær fisken i passende serveringsstykker. Ha egg, mel + evt. krydder og paneringsmiddelet i hver sin bolle. Dypp fiskestykkene i først mel, så egg og så paneringsmiddel. Sørg for at alle sidene på fisken blir godt dekket. Man kan også dobbeltpanere; dvs ta en runde til med egg og paneringsmiddel.
Stek fisken i smør eller olje ca. 2 minutter på hver side i middels varm stekepanne. Pass på når bitene snus slik at ikke paneringen faller av.


Legg bitene over i en ildfast form og stek de ferdige i stekeovnen på 220 grader, i ca. 10-15 minutter. Jeg ringlet litt olje i formen før jeg la fiskebitene i, men det er ikke nødvendig.
Lag en tykk hvit saus, la den småkoke mens du legger i gulrotskivene. Skru deretter varmen litt ned til den så det ikke blir svidd i bunnen, men det må være rett under kokepunktet. Pass på at skivene er helt tynne slik at de blir kokt ferdig samtidig som fisken og potetene.
Stek tilslutt spekeskinken 1-2 minutter på hver side i tørr, varm stekepanne. Legg på kjøkkenpapir for å trekke ut litt fett.

Anrett alt på tallerkner, server og nyt et deilig hjemmelaget fiskemåltid!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar