mandag 30. mai 2011

Franske baguetter

I Frankrike spiste vi ferske baguetter hver morgen. Pappa har funnet en fast baker som selger alle mulige deilige franske bakverk, men vi holder oss stort sett til baguetter og en litt grovere brødtype. Ferskt hver morgen, bæres hjem innpakket i papir. Her hjemme har vi ikke den luksusen, men jeg ville gjerne prøve å bake baguetter selv. Googlet oppskrifter, og fant en som så "autentisk" ut.
Det var litt mye heving, men ellers en veldig enkel oppskrift. Deigen var litt vel klissete å jobbe med, men jeg turte ikke ha i mer mel enn oppskriften tilsa heller. Resultatet ble iallefall luftige og veldig gode baguetter, ikke helt ulike de ekte franske.

Her er oppskriften, fra Opplysningskontoret for brød og korn.

Franske baguetter, 5 stk

Ingredienser:
7,5 dl vann
1/2 pakke gjær (jeg brukte en hel pose tørrgjær)
1 kg hvetemel
1 ss havsalt (jeg brukte halvparten vanlig salt og halvparten flaksalt)
vann til pensling, mel til pynt
(evt. 2 ss olje i tillegg, som ikke står i orginaloppskriften)

Fremgangsmåte:
Varm opp vannet til 37 grader, fingervarmt. Bland alle ingrediensene, men hold igjen 1 dl vann til senere. Elt deigen godt for hånd eller med kjøkkenmaskin. Start med lav hastighet og øk etter hvert dersom du bruker kjøkkenmaskin. Når deigen er nesten ferdig, tilsettes det siste vannet litt etter litt i små mengder. Deigen er eltet nok når den er smidig og har en blank overflate. (Jeg gjorde nøyaktig slik det er beskrevet her, og da var deigen veldig løs, ikke mulig å kna for hånd.)

Dekk bakebollen med plast, og la den stå på benken i 1–2 timer. Ta deigen ut på melet bakebord. Del den i 5 like store emner. Trill til runde og jevne boller. Dekk bollene med plast og la dem stå lunt i 30 minutter.

Form bollene til avlange brød (baguetter). Legg dem på en stekeplate med bakepapir. Dekk baguettene med et klede, og la dem heve til dobbel størrelse. (Jeg lot de heve i 40 minutter til.)

Snitt bagettene med 3–4 snitt på skrå med en skarp kniv. Pensle med vann og dryss på mel (jeg hadde brukt min siste melslump under utbakingen så jeg måtte droppe dette). Stek baguettene midt i ovnen ved ca. 220 °C i 15–20 minutter til de er gyllenbrune. Avkjøles på rist.

Jeg serverte de til lasagne, med masse hvitløkssmør til. Nam!

Litt ujevne i størrelse, men pytt, pytt...

Luftige og gode!



2 kommentarer:

  1. Hvor lange ble de sånn ca.?

    SvarSlett
  2. Den lengste ble like lang som stekebrettet til stekeovnen, de andre noe kortere.

    SvarSlett