tirsdag 10. mai 2011

Hjemmelagde pølsebrød

Jeg spiser aldri pølsebrød når vi har pølser til middag her hjemme. De man får kjøpt i butikken smaker jo ikke godt, men når jeg en sjelden gang kjøper pølse på bensinstasjon eller kiosk hender det jeg velger brød. Når vi hadde selskap for liksom-trønderen på søndag orket jeg ikke styre med middag til alle (vi har litt liten veranda, så det er ikke så lett å få plassert alle rundt bordet), så da ble det enkelt og greit; kokte wienerpølser. Og tilfeldigvis hadde jeg noen dager før sett en blogg med oppskrift på hjemmelagde pølsebrød, så det bestemte jeg meg for å lage til selskapet. Den bloggen kan forresten anbefales, masse gode oppskrifter der, særlig på brødbakst.
Fikk god hjelp fra både storebror og lillesøster, de er veldig glade i å være med på kjøkkenet når det er noe som skal bakes.
Pølsebrødene ble veldig gode, noe helt annet enn butikkbrød! Jeg lagde dobbel porsjon, og hadde flere til overs etter selskapet så jeg fikk lagt noen i fryseren til en annen gang også.

Her er oppskriften:

Hjemmelagde pølsebrød, 12 stk

Ingredienser:
25 gr gjær (1/2 pose tørrgjær)
3 dl lunken melk
1 ts sukker
0,5 ts salt
3 ss rapsolje
150 gr sammalt hvete fin
300 gr hvetemel

Fremgangsmåte:
Rør ut gjæren i litt av melken. Tilsett resten av ingrediensene og elt til du har en smidig deig. (Hvis man vil ha helt fine pølsebrød kan man bruke bare hvetemel.)
Dekk bollen med plast, og la deigen heve i 45-60 minutter.
Del deigen i 12 emner og form til avlange pølsebrød. De skal være litt flate slik at de ikke blir for høye etter andre heving. Legg pølsebrødene på et bakepapirkledt stekebrett og la de etterheve i 30 minutter.

Stek brødene midt i ovnen ved 225 grader i 10 minutter.

Avkjøl litt på rist før servering.

Pølsebrødene kan fryses, og man kan bruke samme deig til hamburgerbrød eller rundstykker.

Dobbel porsjon. Litt forskjellig størrelse på brødene, men da ser de bare ekstra hjemmelagde ut.


Lillesøster ville heller ha lompe til pølsa si, og hun har visst lagt merke til mamma'ns ivrige matfotografering for hun krevde at den halvspiste pølsa måtte dokumenteres i bildeform.

Deilige sommerfingre med skitt under neglene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar