torsdag 5. mai 2011

Sjokolademuffins med vaniljekrem

I dag har min kjære bursdag. Han er jo egentlig bare ungdommen, godt under 30 som han er. Jeg må innrømme at jeg ikke husket at han hadde bursdag i dag når jeg satte opp middagsplan for denne uka, så på menyen sto det noe så lite spennende som fiskeboller i hvit saus. Han er heldigvis veldig glad i det så jeg lot det stå. (At potetene var blitt mugne i kjøleskapet sånn at det ble fiskeboller med hvit saus og potetmos fra pose var han kanskje ikke like glad for...)

Men etter middagen ble det feiret litt. Da fikk han yndlingsbaksten sin; sjokolademuffins fylt med vaniljekrem. Til og med fyrverkeri tryllet jeg fram; en pakke med kakestjerneskudd lå gjemt nederst i oppskriftskuffen min. Jeg kan ikke skryte av å ha en veldig god sjokolademuffinsoppskrift for jeg bruker Toros ferdige blanding. Ikke fordi jeg ikke gidder å lage fra bunn av, men den er så lett å gjøre melkefri sånn at storebror kan spise også.

Fremgangsmåte:
Jeg lager muffins etter beskrivelse på posen (1 dl smeltet smør/melkefri margarin og 1.5 dl vann røres kjapt sammen med pulveret). Muffinspapirformer, ca. 18 stk, settes i et muffinsbrett slik at de holder formen under steking. Så tar jeg 1 liten ss med røre i bunnen på hver muffinspapirform. Deretter plasserer jeg 1 liten ss med ferdig laget vaniljekrem oppå røra. Tilslutt 1 liten ss med røre på toppen, vaniljekremen bør dekkes. Stekes ved angitt temperatur i 12-14 minutter. Da er muffinsene veldig saftige, faktisk et lite lag med nesten rå deig på toppen. Disse muffinsene er best dagen etter, etter oppbevaring i kjøleskap, for da har vaniljekremen stivnet litt. Jeg bruker ikke glasur på, det holder i massevis med kremen inni.

Muffins med en ekstra vaniljekremtopp og litt sjokoladesaus

Deilig vaniljefyll

Gratulerer med dagen til liksom-trønderen!

5 kommentarer:

  1. Mmmm dette så kjempe godt ut. :) Gratulerer så mye med dagen.

    SvarSlett
  2. Wow. Dette var knsllsmart. Jeg bruker Toropakkene på hytta og dette må prøves.
    Klem

    SvarSlett
  3. Dette såg skikkelig godt! Og når det er noe med Toro og ferdiglaget vaniljekrem, så må jo jeg også klare å få det til! Skal sette det på handlelisten, så blir det kanskje muffins i helgen!:D -Vibecke

    SvarSlett
  4. Hobbybruket: De er veldig gode, jeg har ikke opplevd noen som ikke liker dem :)
    Ruths datter: Det må du gjøre!
    Vibecke: Klart du klarer :D Og det kommer til å falle i smak, det er jeg sikker på. God helg!

    SvarSlett