tirsdag 31. mai 2011

Krydret pølsesaus med spagetti

Denne retten har jeg laget en gang før, en gang jeg var alene hjemme. Jeg var nemlig litt skeptisk til at alle de uvante krydderiene ville falle i smak hos resten av familien. Det skal være både kardemommefrø, spisskumminfrø og fenikkelfrø i retten, i tillegg til blant annet grønnkål. Jeg synes det er en litt spesiell smak selv også, særlig kardemommesmaken, men litt nye opplevelser for smaksløkene er bare moro. Når jeg nå lagde den igjen for hele familien hadde jeg stekt opp en pakke med kjøttpudding også, i tilfelle mine skeptiske forhåndstanker slo til, noe de selvsagt gjorde...Storebror nektet å smake i det hele tatt, lillesøster tok en bit, sa mmmmm, og oppdaget så selve smaken sånn at alt bare ble spyttet ut igjen. Liksom-trønderen smakte, smattet og kjente etter, før han konstaterte at det ikke var noe for han. Og det er helt greit, noen smaksbomber er ikke for alle.

Her er iallefall oppskriften hvis noen har lyst å utfordre smaksløkene litt:


Krydret pølsesaus med spagetti, 4 porsjoner

Ingredienser:
1 ts kardemommebelger
1 ts spisskummenfrø
1 ts fennikelfrø
2 ss olivenolje
1 rødløk, i tynne skiver
500 g pølser, skåret i terninger (jeg brukte lammepølser med godt krydder denne gangen)
50 g pinjekjerner
3 ss hakkede urter, som f.eks persille, fennikelgrønt og koriander
150 g grønnkål, svært finstrimlet (jeg har hatt problemer med å få tak i grønnkål så jeg har brukt en så mørk grønn kinakål som mulig)
3 dl matfløte (evt. halvparten fløte og melk)
salt og pepper
Spagetti eller annen pasta

Fremgangsmåte:
Kok pasta etter anvisning på pakken.

Knus kardemommebelgene i en morter slik at frøene kommer ut, og fjern de tomme belgene etterpå. Tilsett spisskummin- og fennikelfrø. Støt frøene til de er lett malt.

Varm oljen i en stor tykkbunnet stekepanne. Stek løken i 2-3 minutter på middels varme. Tilsett pølsene og stek på middels varme i 5-6 minutter til det er gjennomvarmt. Tilsett pinjenøtter og de knuste frøene. Stek videre på svak varme i 3-5 minutter under hypping omrøring. Tilsett kål og stek videre i 2 minutter. Tilsett fløte og varm opp i ytterligere 2 minutter. Smak til med salt og pepper.

Serveres varm med pasta og evt. godt brød til. Strø gjerne over litt ekstra pinjekjerner og hakkete urter.

Litt tykk saus siden retten ble stående litt ekstra på platen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar