onsdag 7. september 2011

Brokkolisalat

Denne "retten" synes jeg så veldig spennende ut. Den ble anbefalt som grilltilbehør, men jeg lagde det til helstekt svinefilet, altså svinefilet stekt i ovnen og ikke grillet. Jeg er ikke så begeistret for rå brokkoli, men her skulle en marinade av majones og eddik gjøre at brokkolibukettene ble tilnærmet lik kokte når det sto i kjøleskap over natt. Det ble veldig godt! Jeg fant oppskriften blant annet hos bloggeren Elise, men har gjort noen endringer.

Brokkolisalat
Ingredienser:
1 brokkoli
2 dl bacon i småbiter
1 rødløk
1 dl sesamfrø eller solsikkefrø
2 dl majones
4 ts hvitvinseddik
0,75 dl sukker
(1,5 dl rosiner eller blå druer, men det droppet jeg)

Fremgangsmåte:
Begynn med marinaden. Bland majones, eddik og sukker, og rør godt til alt sukkeret er oppløst. Tilsett sesamfrø eller solsikkefrø. Del brokkolien opp i små buketter, fjern stilkene. Stek baconet til det er godt og sprøtt, og hell det over på kjøkkenpapir så fettet blir sugd opp. Finhakk løken. Bland brokkoli, løk og bacon inn i sesamfrø/majonesblandingen og rør godt så all brokkolien blir dekket. La det stå noen timer, gjerne natten over så brokkolien ikke er rå lenger. Server til grillmat eller annen kjøttrett.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar