mandag 19. september 2011

Grove rundstykker med kesam

Søndag, ofte en lat dag for oss. Vi tasser rundt i pysjer og koseplagg til langt på dag, ser på tv eller leker med lego. Denne søndagen var ikke formen min helt på topp, men jeg ble litt rastløs utover dagen av å bare sløve på sofaen. Så da bestemte jeg og ungene oss for å bake rundstykker. De elsker å være med på kjøkkenet når jeg skal bruke noen av kjøkkenmaskinene. Vanlig middagslaging gidder de ikke være med på (ennå?). Jeg hadde nok en kesamboks i kjøleskapet som jeg ikke hadde noen planer med, og syntes å huske at kesam kunne erstatte fett i en gjærdeig. Så da laget jeg en grov gjærdeig uten smør, men med kesam. Rundstykkene ble veldig smakfulle og saftige, men kanskje litt kompakte. Jeg har aldri laget gjærdeig sånn før så det er meget mulig at de skal være sånn. Saftige og luftige samtidig er kanskje ikke så enkelt? Uansett, gode og ganske sunne!

Her er oppskriften:

Grove rundstykker med kesam, 24 stk
Ingredienser:
4 dl sammelt hvete, grov eller fin
12 dl hvetemel
1 pakke gjær, tørrgjær eller fersk
5 dl lunkent vann
1 ts salt
1 beger mager kesam

1 sammenpisket egg til pensling
evt. frø/korn til å strø over (jeg brukte valmuefrø og en 5-kornsblanding)

Fremgangsmåte:
La begeret med kesam få romtemperatur (varm det evt. litt i mikroen, men det må ikke koke.) Bland sammen mesteparten av melet, salt og tørrgjær om du bruker det. Bland inn vann og kesam. (Bruker du fersk gjær må det først løses opp i vannet.) Elt deigen godt sammen, gjerne i kjøkkenmaskin, og juster med resten av melet. Deigen skal bli smidig og glatt.

La deigen heve på et lunt sted, tildekket med plast, i 30 minutter.

Ha deigen ut på bakebordet, del den i 2 deler. Rull hver del til en lang pølse som hver igjen deles i 12 deler. Trill rundstykker, og legg dem på bakepapirkledde stekebrett. Etterhver på et lunt sted, under plast, i 20 minutter.

Pensle rundstykkene med sammenpisket egg før steking, og strø gjerne over korn eller frø. Stekes midt i ovnen på 220 grader i ca. 15 minutter. Avkjøles på rist.

Server rundstykkene sammen med godt pålegg eller som tilbehør til feks suppe.

Storebror sine bilrundstykker og lillesøsters
spise-litt-av-deigen-før-den-stekes-rundstykke

Noen av de andre rundstykkene, jeg klarer jo aldri å få
alle like store!

1 kommentar:

  1. Kristine (kokkelærlingen)9. desember 2011 kl. 00:47

    Laget disse i går, kjempegode!

    SvarSlett