onsdag 21. september 2011

Varmende kjøttsuppe

Høsten er kommet enten vi liker det eller ikke. Og da er det på tide med en varmende suppe! Jeg har funnet ut hva som faller best i smak i vår familie, både når det gjelder grønnsaker og kjøtt, så da holder jeg meg til denne oppskriften. Men neste gang skal jeg prøve melboller i, det høres så godt ut. Jeg serverer kjøttet oppdelt i terninger oppi suppa, ikke suppe for seg og kjøttet for seg, i skiver med kokte poteter og løksaus, som jeg ser mange gjør.

Varmende kjøttsuppe, nok til å mette 2 voksne og 2 barn i 2 dager og gjerne litt til...
1 kg grytekjøtt av storfe, feks. bog eller høyrygg. (Jeg flottet meg denne gangen og brukte faktisk mørbrad, men kun av den grunn at det var på tilbud og mye rimligere enn grytekjøtt.)
2 liter vann
2 terninger kjøttbuljong + 1 terning grønnsaksbuljong
salt og pepper
800 gram medisterdeig
6 gulrøtter
12-14 poteter
en liten bit sellerirot
en liten kålrot
2 små persillerøtter
evt. en stor purre (jeg droppet det siden liksom-trønderen er så lite begeistret for alt som tilhører løk-familien)
litt frisk persille

Brun kjøttet kjapt på alle sider i en god varm panne. (Det er egentlig ikke nødvendig å brune det, men jeg synes det blir bedre da.) Salt og pepre underveis. Kok opp vann i en stor kjele, tilsett buljongterninger og kjøtt. Kok opp igjen og fjern skummet du får med en skje e.l. Skru ned varmen og la kjøttet trekke ved lav temperatur i ca 1-1,5 time, til kjøttet er mørt. Ta kjøttet ut av kraften og skjær det opp i små terninger.

Skrell grønnsakene og skjær de i små terninger. Ha alle grønnsakene opp i den kokende kraften og la koke i ca. 15 minutter eller til grønnsakene er møre. Bruker du purre skjæres den i skiver som du tilsetter ca. 5 minutter etter de øvrige grønnsakene.

Lag kjøttboller av medisterdeigen. Jeg bruker bare to teskjeer og former små ujevne boller av deigen, ikke alt for store boller siden de sveller endel under kokingen. Ha bollene direkte oppi den varme kjøttkraften der grønnsakene koker, de blir ferdig på noen få minutter.

Tilsett kjøttet på slutten av koketiden. Smak til med salt og pepper.

Server suppa rykende varm med et persilledryss og flatbrød til. NAM!!


Rester av suppa kan enten fryses ned eller varmes opp igjen dagen etter. Det er da viktig å kjøle suppa raskt ned; fyll vasken med kaldt vann og sett kjelen oppi der til den er kald nok til å settes i kjøleskapet.

Lillesøster spiste mer middag i dag enn hun har gjort de siste 14 dagene tilsammen, tror jeg...

Må få med alt!

Se, mamma! Heeelt tomt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar