mandag 12. september 2011

Frokostrundstykker etter no-knead-prinsippet

Det er så genialt med deig man kan sette kvelden før! Jeg har ikke prøvd meg på no-knead brød ennå, men rundstykker har jeg laget en rekke ganger. De blir så gode og luftige, kjempedeilig med nystekte rundstykker til helgefrokosten. Jeg har lagt ut oppskriften en gang før, men gode ting tåler å gjentas. Oppskriften har jeg funnet hos Mat på bordet.

Rundstykker, 12 stykker
Ingredienser:
500 gram hvetemel
1 1/2 ts salt
1/4 ts tørrgjær
4 dl vann

Fremgangsmåte:
Kvelden før, minst 12 timer før du skal begynne stekingen: Bland mel, salt og gjær i en bolle. Tilsett vannet og bland godt til du har en noe klissete deig. Dette kan fint gjøres uten kjøkkenmaskin, bare med en god slikkepott eller sleiv. Dekk deigbollen med plast, og la den stå på kjøkkenbenken natten over.

Dagen etter: Sett ovnen på 220 grader. Strø mel i bunnen av hvert "hull" på muffinsformen. Bruk to spiseskjeer og fordel deigen i "hullene". Det er en klissete jobb! Spray over med vann, og strø evt. med frø på toppen (f.eks valmuefrø, solsikkekjerner eller havregryn).

Før steking. En rad uten frø, en med havregryn,
en med sesamfrø og en med solsikkefrø.

Stekes i 10-15 minutter, til de er litt gyldne på toppen. Ta deretter rundstykkene ut av muffinsformene, legg de over på rist og stek videre i 5-6 minutter. (Orginaloppskriften sier ingenting om ekstra steking, men mine har aldri vært ferdig stekt etter 15 minutter så jeg har begynt å gjøre det slik.)

Server rundstykkene lunkne til frokost. (Jeg er litt usikker på om de kan fryses ned, det har aldri vært aktuelt her...)


Supersaftig og luftige rundsykker, nesten litt ciabatta-aktige.

1 kommentar: