søndag 4. september 2011

Chocolate chips cookies

Jeg husker at enten jeg eller broren min hadde en kokebok for barn når vi var små. (Vi er født på begynnelsen og midten av 70-tallet.) Jeg trodde kanskje det var en Donald Duck kokebok, og sjekket på Finn om jeg fant en til salgs. Det fant jeg og få dager etterpå lå den i postkasse. Helt feil bok...Denne var mye nyere, og jeg kjente ikke igjen verken retter eller utseende på noe. Jaja, en fin barnekokebok allikevel, og storebror bestemte straks at vi skulle lage sjokoladekjeks, eller Chocolate Chips Cookies. Det var to oppskrifter i boka, en med hakket sjokolade og en med nonstop på toppen. Vi brukte den første oppskriften, og pyntet i tillegg med litt nonstop på noen og med litt nøtter på noen andre. Veldig artig å bake med barna.

Her er oppskriften:

Chocolate Chips Cookies, ca. 15 stk
Ingredienser:
165 g hvetemel
1 ts bakepulver
125 g smør eller margaring, romtemperatur
100 g perlesukker
75 gram fint brunt sukker
1/2 ts salt
1 ts vaniljesukker
1 egg
125 g mørk sjokolade
Evt; hakkete nøtter, nonstop

Fremgangsmåte:
Sett ovnen på 175 grader. Bland perlesukker, brunt sukker og smør og pisk det lett og luftig. Tilsett salt og egg, bland godt. Tilsett så mel blandet med bakepulver og rør deigen sammen. Bland inn hakket sjokolade, det kan godt være litt grovhakket.

Sett små topper på bakepapirkledd stekebrett med to spiseskjeer. De smelter utover så ha store mellomrom mellom kjeksene, jeg satte kun 6 topper pr. stekebrett. Pynt gjerne toppene med hakkete nøtter eller nonstop. Stekes i 10-12 minutter, midt i ovnen.

La kjeksene avkjøles 5 minutter på stekebrettet, før man drar bakepapiret med kjeksene over på rist og lar de ble helt kalde. Kjeksene bør oppbevares kjølig, da blir de stivere og lettere å spise.


Med nøtter på toppen. Fra en ny nøtteblanding jeg fant i
butikken: Pollys nøttegodt


Med store biter mørk sjokolade

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar