lørdag 10. september 2011

"Kebabspyd" med mynteyoghurt og pitabrød

Jeg har laget en form for kebab to ganger før, men husket ikke hvilken av oppskriftene som var best. Da var det like greit å finne en helt ny oppskrift. Jeg fant en på Matprat, og så etterpå at også bloggeren bak Trines matblogg hadde laget omtrent samme versjon. Da regnet jeg det som en temmelig "safe" oppskrift (selv om jeg selvsagt måtte gjøre noen endringer). Jeg brukte kjøttdeig med mindre enn 10% fett, altså litt fetere enn karbonadedeig. Det kan gjerne være lammekjøttdeig, men det er ikke så enkelt å få tak i her på bøgda. Jeg bakte ikke pitabrød selv i dag, men det er egentlig veldig enkelt og veldig godt.

Kebabspyd med mynteyoghurt og pitabrød, 4 porsjoner
Ingredienser til kebaben:
600 gram kjøttdeig
2-3 fedd hvitløk, presset
1,5 ts potetmel
0,5 ts kanel
1 ts spisskummin
2 ts garam masala
2 ts paprikapulver
salt og pepper
2 ss finhakket bladpersille
1 sammenpisket egg
smør til steking

Ingredienser til mynteyoghurten:
2 dl matlagingsyoghurt eller gresk yoghurt
1 fedd hvitløk, presset
1 ts sitronsaft
1 ss olivenolje
salt, pepper, ørlite sukker
3 ss finhakket mynte
1 ss finhakket bladpersille
1 dl agurkterninger

Annet:
4-6 pitabrød
salatblader
agurkskiver
små, søte tomater
grillspyd

Fremgangsmåte:
Lag først yoghurten. Bland alle ingrediensene, sett i kjøleskap minst 15 minutter og rør godt før servering.

Bland kjøttdeigen med de øvrige ingrediensene. Det kan godt gjøres i en kjøkkenmaskin, men like gjerne med hendene. Ta en god klump kjøttdeig (ca. 3 ss deig) og form det til en avlang pølse ved hjelp av fuktige hender. Stekes i en god og varm panne på alle sider. Skru så varmen helt ned og la alt ligge til det er gjennomstekt. Tre deretter to og to "kebabpølser" på grillspyd.



Server kebabspydene med salat, pitabrød og mynteyoghurt. Man kan også servere ris eller couscous til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar